VOKSER: Seniorrådgiver Olav Skarsbø og prosjektleder Lise Nilsen hos Difi står sentralt i arbeidet med statens egen påloggingsløsning MinID, som har pådratt seg to millioner brukere. (Bilde: Espen Zachariassen)

To millioner MinID-brukere

  • IT

Denne måneden passerte påloggingsløsningen MinID to millioner brukere.

Statens egen løsning for sikker innlogging til offentlige tjenester på nett har vært utskjelt som tungvint: Du måtte tidligere ta vare på et ark med pinkoder, noe de fleste klarte å rote vekk.





Sms

I fjor høst kom en ny versjon, der du etter første pin-kodeinnlogging registrerer mobilnummeret og deretter får tilsendt engangskoder på sms.





Hindring

En lite brukervennlig innlogging har vært et effektivt hinder for utbredelse av offentlige tjenester på nettet: Når folk ikke gidder å bruke nettet, er offentlige etater tilbakeholdne med å etablere slike tjenester.





Brukervennlig

– MinID er en forutsetning for utrullingen av offentlige elektroniske tjenester, og gjør det offentlige mer brukervennlig for innbyggere, sier direktør Hans Christian Holte hos Direktoratet for forvaltning og ikt, Difi, i en pressemelding.





140 deltakere

For øyeblikket er det rundt 20 statsetater og 120 kommuner som tilbyr nettbaserte tjenester med innlogging med MinID.