Samferdselsminister Liv Signe Navarsete synes det er flott å bruke 50 millioner på å bygge nye ladestasjoner for elbil. Her står hun ved en ladestasjon på Hammersborg torg i Oslo. (Bilde: Samferdselsdepartementet)
FORNØYD: Steinar Bysveen i Energibedriftenes landsforening vil ha deler av transportsektoren over på elektrisitet. (Bilde: Trond Gram)
Det blir enkelt å lade elbilen sin i Norge med 5000 ladestasjoner på plass.

To ladestasjoner per elbil

  • Kraft

I regjeringens krisepakke er det satt av 50 millioner kroner til utbygging av ladestasjoner og infrastruktur for elbiler og plug-in-hybrider.

Ifølge Samferdselsdepartementet vil hver ladeplass koste rundt 10 000 kroner.

– Dermed kan vi bygge 5 000 ladeplasser, slår samferdselsminister Liv Signe Navasete fast i en pressemelding.

Les også: Lader opp til elbilåret

Fornøyd EBL-direktør

Direktør i Energibedriftenes landsforening, Steinar Bysveen, er storfornøyd med tiltaket. Han synes ikke 5000 ladestasjoner er å overdrive.

– Vi vet at det vil bli en utfordring å få på plass infrastruktur når elektrisitet i transportsektoren kommer for fullt. Og de siste signalene vi har fått fra bilindustrien tyder på at disse bilene kommer fortere enn vi tidligere har trodd. Derfor er det viktig å få fart på utbyggingen. Hvis det kommer på plass en god infrastruktur, vil utskiftningstakten til elektriske biler øke kraftig.

Over hele landet

– Hvor ser du for deg at disse ladestasjonene skal plasseres?

–Over hele landet. De som skal forsyne rene elbiler med strøm bør ligge i byene. Men når det gjelder plug-in-hybridene trengs det ladestasjoner over hele landet.

Elbil-entusiasten tror det etter hvert vil bli et marked for å bygge elbil-ladestasjoner.

– Men i en startfase er det viktig at det offentlige tar kostnadene knyttet til utbyggingen.

Plan etter påske

Bysveen forteller at det er satt ned en ressursgruppe som skal levere en plan for hvordan Norge skal få store deler av transportsektoren over på elektrisitet.

Planen skal være klar rett over påske.

– De mest sentrale spørsmålene vi skal diskutere er hvordan man skal gjøre bilene attraktive for kundene – for eksempel gjennom avgiftslette, hvordan man løser infrastrukturproblematikken og hvilke markedstiltak som må gjøres for at kundene skal bli kjent med fordelene med elektrisitet.