RIKSVEI 5

To ganger i år ble veiene i bygda stengt av ras. Nå får rv 5 i Jølster ny tunnel

Statens vegvesen har signert kontrakt med Hæhre - arbeidene begynner i løpet av noen uker.

snart skal hele den rasfarlige riksvei 5 langs Kjøsnesfjorden legges i tunnel. I dag er det flere mindre tunneler langs strekningen.
snart skal hele den rasfarlige riksvei 5 langs Kjøsnesfjorden legges i tunnel. I dag er det flere mindre tunneler langs strekningen. Foto: Google Maps
24. sep. 2019 - 09:41

To ganger i år har jord- og steinras stengt veier i bygda Jølster i Sogn og Fjordane. 30. juli ble fylkesvei 5690 (tidligere 451) stengt av et stort jordras, som også førte til at en bilist omkom. Samme dag ble også E39 langs Jølstravatnet rasstengt, sammen med flere andre veier på Vestlandet, etter kraftig nedbør.

Fylkesvei 5690 og E39 ble stengt av ras på nytt 14. september i år. Den tredje store veien i Jølster, riksvei 5 langs Kjøsnesfjorden, som er en arm av Jølstravatnet ble ikke rammet disse to dagene, men har vært utsatt for ras flere ganger tidligere, og snart starter arbeidet med en tunnel som skal sikre veien etter at Statens vegvesen 23. september signerte kontrakt med Hæhre Entreprenør AS om driving av tunnel. Hæhre fikk kontrakten i konkurranse med fire andre selskaper.

Hæhre Entreprenør har fått jobben med å bygge den nye tunnelen. Foran Prosjektsjef Øystein Birkeland i Hæhre Entreprenør AS og prosjektsjef i Statens vegvesen, Kjartan Hove, signerte kontrakten. <i>Foto:  Silje Drevdal/Statens vegvesen</i>
Hæhre Entreprenør har fått jobben med å bygge den nye tunnelen. Foran Prosjektsjef Øystein Birkeland i Hæhre Entreprenør AS og prosjektsjef i Statens vegvesen, Kjartan Hove, signerte kontrakten. Foto:  Silje Drevdal/Statens vegvesen

Langs denne delen av Jølstravatnet er det gjort sikringstiltak i flere omganger opp gjennom tida, men fremdeles er enkelte strekninger utsatt for skred og skredfare. En lang tunnel vil være den eneste måten å oppnå en hundre prosent skredsikker vei på denne strekninga.

Prosjektet som ble signert i dag er en forlengelse av den eksisterende Støylsnestunnelen med 6,5 kilometer. I alt blir den nye tunnelen, som skal hete Kjøsnestunnelen, 8,6 kilometer lang, og den vil gå langs hele den rasfarlige Kjøsnesfjorden. Kontrakten har en verdi på 650 millioner kroner, skriver Statens vegvesen i en melding.

 – Rett prosjekt til rett tid

 For Hæhre Entreprenør AS kom dette prosjektet på rett tidspunkt. De er allerede i gang med bygginga av to tunneler i Stryn; Blakset- og Flotunnelen, og har også oppgraderinga av Vadheimstunnelen på fylkesvei 55.

– Vi er nå i sluttfasen på et stort kraftanlegg på Helgeland, så det passet veldig godt med denne jobben. Det er heller ingen ulempe for oss å samle styrkene i samme område. Vi ser at det er noen fellesfunksjoner som kan dra veksler på kvarandre, sier prosjektsjef Øystein Birkeland i meldingen.

Støylsnestunnelen i østenden av Kjøsnesfjorden skal nå forlenges langs hele denne armen av Jølstravatnet. <i>Foto:  Google Maps</i>
Støylsnestunnelen i østenden av Kjøsnesfjorden skal nå forlenges langs hele denne armen av Jølstravatnet. Foto:  Google Maps

Tunnelprosjektet i Kjøsnesfjorden er en totalentreprise, det betyr at entreprenøren både skal prosjektere og bygge tunnelene. Konsulentfirmaet Multiconsult er hentet inn av Hæhre for å prosjektere tunnelen, mens Traftec skal ha ansvar for å etablere det tekniske anlegget. Selve tunneldrivinga vil Hæhre utføre i egen regi, men de vil nok hyre inn underentreprenører til å ta seg av massetransport av stein til deponi.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

Deponiområdene som er satt av, er på Kjøsnes, Klakegg og på Fossheim. I prosjektet ligger også bygginga av 200 meter gang- og sykkelvei langs E39 fra krysset til Stardalen og nordover.

Stengt i perioder fra november

De neste to-tre ukene går entreprenørfirmaet inn i en samhandlingsfase med Statens vegvesen. Når den er ferdig går de ganske raskt i gang med å rigge seg for tunneldriving.

Den første tida vil det bli tunneldrift fra tverrslaget i Pevika, der det allerede er drevet tre kilometer tunnel for å skaffe stein til E39 Bjørset-Skei. I november starter arbeidet med forskjæringa på Kjøsnes, og veien vil da bli stengt i kote perioder i forbindelse med sprenging. Først i 2020 vil veien bli stengt i lengre perioder, når den nye tunnelen skal kobles på Støylsnestunnelen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.