SAMFERDSEL

Tjener på moduler

8. nov. 2001 - 19:43

Ny dokkhall gjør byggingen bedre. En måte å seriebygge skip på, er å bygge samme båt hele tiden. Det vil få redere ha, for i dag er det viktigere enn noensinne å satse på spesialskip som samtidig har nødvendig fleksibilitet. Særlig merker Ulstein Verft dette når det gjelder offshorevirksomheten. Konstruksjonsavdelingssjef Jonn Gunnar Bjørkedal i Ulstein Verft sier det slik:

– Vi oppdaget at mye i spesialskipene vi lagde, kunne gjenbrukes som ide og konstruksjon. Vi har satt dette i system, i form av modulbaserte løsninger.

Elektronisk lagret

Hele hoveddeler av skipet ligger elektronisk lagret, som forskip, overbygg, akterskip, styrhus, midtseksjoner, maskinrom og så videre. Når en kunde leverer en forespørsel, sjekker verftet først om denne kan møtes ved en sammenstilling av modulene. Deretter justeres modulene i takt med kundens ønsker.

– Metoden sparer kunden og oss selv for kostnader og tid. Selvsagt krever den jevn kundetilgang, men det er hva ethvert verft ønsker seg. Med denne metoden anser vi at kunden rett og slett får bedre service, sier Bjørkedal.

Bjørkedal trekker frem det nye designet kalt P101. Dette er i utgangspunktet en plattformsupplybåt, men er videreutviklet fra de tradisjonelle skipene, med tanke på å lage en fleksibel plattform for andre operasjoner. Skipet kan brukes til å legge fiberoptisk kabel, til vanlig supplyvirksomhet, og til undervannsoperasjoner med fjernstyrt farkost (ROV). Rederen kan velge en standardløsning, eller be om et annet fremdriftssystem, økt lenge på midtseksjonen, brønn i den samme (moonpool), avansert kransystem for kabelhåndtering, helidekk, eller en større boligseksjon.

Bygger under tak

Om noen uker er Ulsteins nye dokkhall klar til innflytting. Fra 7. januar neste år skal hallen brukes til byggenummer 262. Dette er et modulbasert spesialskip for Solstad Rederi A/S og føyer seg pent inn i rekken av andre spesialskip Ulstein tidligere har bygget for rederiet.

Bygging under tak vil gi bedre arbeidsflyt og bedre miljø for operatørene. Verftsledelsen håper dessuten at det tekniske resultatet blir bedre, fordi man nå kan sveise og overflatebehandle i kontrollert miljø.

Gammelt selskap - ny tid

Ulstein ble etablert i 1917 på Naustneset i Ulsteinvik, med et verksted på femti kvadratmeter og to båtslipper i fjøresteinene. Oljealderen ble god for Ulstein. Supplybåter ble nærmest seriebygd, sammen med hurtigruteskip, frakteskuter og spesialløsninger. Selskapet har omkring 550 ansatte og vil i år omsette for rundt 1300 millioner kroner. Dagens selskap drives av søsknene Gunvor og Tore Ulstein.

Ulstein Verft har omkring 55 ansatte i utviklings- og konstruksjonsavdelingene. Alt ingeniørarbeid er basert på 3D-system.

For å skaffe seg det de trenger av ingeniører, gjør Ulstein utstrakt bruk av ingeniøraspirantmodellen: Unge håpefulle ingeniører ansettes ved konstruksjonsavdelingene og følger en rotasjonsordning, der de får variert og relevant praksis. Senere går de over i ledige og etterhvert ledende ingeniørstillinger.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.