IT

Tilbyr indisk kompetanse

OPPGANG:
Steriasjef, Kjell Rusti, melder om oppgang i et marked som skriker etter flere konsulenter.
OPPGANG: Steriasjef, Kjell Rusti, melder om oppgang i et marked som skriker etter flere konsulenter. Bilde: orv
8. apr. 2008 - 10:57
Vis mer

I fjor høst kjøpte Steria det britiske outsourcingsselskapet Xansa som hadde rundt 5000 ansatte i India. Det skal de bruke for alt det er verd her i landet og Steriasjefen Kjell Rusti mener de nå kan vil være i stand til å tilby bedre prosjekter med bedre kompetanse når de kan spe på med indiske eksperter.

— Målet frem mot 2012 er å bli en av topp fem på konsulentsiden i Norge og vi skal ha mer enn 10 prosent lønnsomhet. Det er bedre enn alle konkurrentene. Måten vi skal gjøre det på er å arbeide for de største kundene og bli enda flinkere gjennom det vi og andre kaller Rightshoring. Det vil si å kunne sette sammen det rette kompetanseteamet basert på norske og indiske konsulenter. Det hører også med i regnestykket at vi skal vi må jobbe hardt for å ta vare på folkene våre og tilby dem de beste betingelsene for å utvikle seg, sier adm. direktør i Steria, Kjell Rusti.



Tar kontrakter

Fra null omsetning i starten av 2007 er Forsvaret blitt Sterias største kunde med 65 konsulenter i arbeid. Selskapet har også fått foten innenfor hos Statens Pensjonskasse og forventer at kontraktsmengden kommer til å vokse betydelig. Sparebank 1 kom også inn som en av selskapets viktigste kunder i fjor.

— NAV er kanskje det største omstillingsprosjektet etter krigen her i landet og sammen med Accenture har vi nå blitt veldig store med 43 konsulenter i arbeid. Her vil det komme mange veldig store prosjekter i årene fremover. Derfor er vi glad for å ha fått en sentral rolle i utviklingen, sier Rusti.

— Jeg observerer er at konjunkturoppgangen vi har hatt kan sies å være moden. Nå lurer alle på når nedgangen kommer og det sier meg at toppen er nådd. Men samtidig finnes det nesten ikke ledige konsulenter og lønnsøkningen i bransjen er høy. Jeg tror ikke den gode tiden er over. Det vil i hvert fall vare i to år til, fordi regjeringen vil stimulere offentlig sektor før valget og minst et år etter. Men før eller senere er de gode tidene over. Det vi må passe oss for er ikke å falle for fristelsen til å ignorere kunden når tidene er så gode. Det er nå vi legger grunnlaget for hvordan det skal gå med oss når konjunkturen går nedover, sier Rusti.



Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Nye folk

I gode tider med mangel på folk er det som vanlig svært høyt gjennomtrekk i konsulentbransjen. 17 til 20 prosent turnover er helt vanlig.

— Vi har mindre turnover enn de vi sammenlikner oss med, men det betyr ikke at vi kan hvile på laurbærene. Av de 325 ansatte vi har ble 104 ble ansatt i fjor. For å ta best mulig i mot dem har vi det vi kaller Steriaakademiet. Her tar vi i mot dem som om vi var foreldrene deres. Den nye generasjonen forventer god mottakelse og opplæring slik at kan fungere godt i jobben og ute hos kunden, sier Rusti.

Hittil i år har Steria har ansatt 14 nye og sendt ut tilbud til 50 av 350 til sammen søkere. Ambisjonen er å ansette 100 i løpet av hele året, men Rusti tror det kan bli flere. Fakuteringsgraden er fra 82 til 86 prosent.

— Høyere kommer vi ikke så økningen i lønnsomhet kommer av høyere priser og flere ansatte, sier Rusti.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.