BRUER

Tidligst byggestart for Randklev veibru om et år

Årsaken er at arbeidet med jernbanebrua på Ringebu må være ferdig før veibrua kan repareres.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
19. okt. 2023 - 14:32

Fylkeskommunen melder på sine nettsider at de må tilpasse sitt arbeid med fylkesveibrua til Bane NOR sitt omfattende arbeid med å bygge opp igjen jernbanebrua som kollapset i Gudbrandsdalslågen under ekstremværet «Hans».

Bane Nor har søkt om å senke hastigheten i Blixtunnelen fra 200 til 160 kilometer i timen.
Les også

Bane Nor søkte om å senke hastigheten i problem-tunnel

Ønsket felles prosjekt

Innlandet fylkeskommune ønsket i utgangspunktet at byggearbeidet med de to bruene, som ligger like ved hverandre, kunne gjennomføres som et felles byggeprosjekt og i en felles kontrakt.

Dette lar seg ikke gjøre, fordi arbeidet med jernbanebrua må skje fra ei fylling på nordsida av elva, mens arbeidet med vegbrua må skje fra ei fylling på sørsida. 

- Det går ikke an å legge fyllinger ut i elva fra begge sider samtidig, forklarer seksjonssjef Arne Fredheim i Innlandet fylkeskommune.

Skal sikre vegbrua

Fylkeskommunen har ukentlige møter med Bane NOR for å utveksle informasjon om grunnundersøkelser, kartlegging av elvebunnen og andre forhold som har betydning for arbeidet med å sikre og bygge opp igjen de to bruene. 

Under arbeidet med å løfte ødelagte elementer av jernbanebrua ut av elva, vil Bane NOR sikre fylkesveibrua, slik at den blir stabil.

- Når arbeidet med å reparere vegbrua kan komme i gang, vil avhenge både av når prosjektet på jernbanebrua er ferdig, og når på året anleggsområdet blir frigitt, slik at fylkeskommunen kan begynne å bygge. Arbeidet må gjøres mellom flomperiodene.

Ser på midlertidig løsning

Fylkeskommunen jobber nå med å lage en god beskrivelse av byggearbeidet som må gjøres for at Randklev vegbru skal kunne åpnes for normal trafikk igjen. Tilstanden til veibrua har blitt godt kartlagt. Det er i første rekke pilaren som ligger nærmest vestsida av Lågen som har fått skader i flommen.

- Vi ser på om det er mulig å åpne vegbrua for noe trafikk inntil den blir reparert. Det vil hjelpe på situasjonen for innbyggerne på Ringebu hvis fotgjengere og syklister kan krysse Lågen på raskeste måte. Vi vil også vurdere om det går an å åpne brua for trafikk av lette kjøretøy. Men sikkerheten for trafikantene veier tyngst, avslutter Fredheim.

Lars Johan Andresen, CEO Siemens Mobility. På Camp Nyland, Bane Nor. Presenterer robot og samarbeid med Railway Robotics.
Les også

Fulgte drømmen: : – Hadde kanskje litt vel høye ambisjoner

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.