Midtdeler er et livreddende tiltak på veiene. (Bilde: Harald Sæterøy)

– Tidenes veibløff

  • Bygg

– Regjeringen farer med tidenes veibløff. De har helt bevisst markedsført feil hvor mye penger de skal bruke på vei. De har ikke tatt hensyn til inflasjon og generelt kostnadsnivå i veisektoren som fullstendig har spist opp i kroner og øre den satsingen de har offentliggjort, sier Halleraker til Teknisk Ukeblad.





Stortingsrepresentant Øyvind Halleraker (H).
Trenger veireform BLØFFER: ¿ Regjeringen har ikke på noen måte tatt inn over seg de faktiske forholdene på norske veier, sier samferdselspolitisk talsmann i Høyre, Øyvind Halleraker. Falch, Knut

Trenger veireform

– Regjeringen har ikke på noen måte tatt inn over seg de faktiske forhold, og vi trenger en egen veireform for å komme videre. Det er på tide at folk avslører bløffen til regjeringen, sier Øyvind Halleraker.

Han påpeker spesielt Samferdselsdepartementets snakk om prosjekter som totalt bare vil gi rundt 25 kilometer med midtdelere på veiene per år i neste 10-årsperiode.

– Det blir bare ni kilometer med dette livreddende tiltaket i 2010. Derfor er det bare vås når statssekretær Erik Lahnstein sier at de skal starte opp prosjekter som vil gi 24 kilometer midtdelere. Det er hva som blir bygd og sikret i praksis som teller, ikke tomt prat om prosjekter, sier Halleraker.





Skjevt bilde

Han mener at medierådgiverne til regjeringen gir journalister et skjevt bilde av sannheten om blant annet veipolitikken.

– Regjeringen har 100 medierådgivere. De klarer å skape et bilde som ikke stemmer med virkeligheten og som går hjem hos journalister som i stor grad bare forholder seg til budskapet som kommer i pressemeldinger. Dette er realiteten og det kan du sitere meg på, sier Halleraker.

Knut Arild Hareide (KrF) leder Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.
Bilde tatt under fremlegging av statsbudsjettet 2009.
Trenger mer EVIGHET: - Vi snakker om et evighetsperspektiv før nok veier får midtdelere, sier leder av Transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide. Kjetil Malkenes Hovland

Trenger mer

Den nye lederen av Transportkomiteen på Stortinget, Knut Arild Hareide, sier:

– Et av de beste tiltakene mot møteulykker er midtdelere, og vi trenger en opptrapping av disse på de veiene som ikke skal oppgraderes til firefeltsvei, sier KrF-politikeren.

Han mener det er uholdbart at Nasjonal Transportplan (NTP) ikke blir overholdt.

– Nå leverer ikke en gang regjeringen det de selv har lovet i NTP. Med ni kilometer midtdelere per år, snakker vi om et evighetsperspektiv før nok veier får midtdelere, sier Hareide.









– Har doblet tiltakene

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Erik Lahnstein, møter kritikken slik:

– I fjor mer enn doblet vi de målrettede sikkerhetstiltakene i forhold til i 2007, og det vil bli en ytterligere opptrapping gjennom NTP i perioden 2010 til 2019. Blant annet vil det i denne perioden komme 250 kilometer midtdelere. I tillegg til de ni kilometerne med midtdelere som kommer neste år, vil vi som Halleraker sier igangsette og videreføre påbegynte prosjekter med 24 kilometer av disse.