IT

Ti feil med iPhone

Jörgen Skjelsbæk
24. des. 2007 - 08:02

Siden lanseringen i juni har iPhone vært en gigantisk suksess i USA.

Den første millionen mobiltelefoner ble solgt på 74 dager.

Åpenbart har mange som kjøpt telefonen for privat bruk også stilt krav til sin bedrifts IT-avdeling om få tilgang til viktige applikasjoner, ellers ville neppe Forrester publisert rapporten ”The iPhone is not meant for enterprises”.

Oppsiktsvekkende

Samtidig må det sies at det er noe spesielt at et analyseselskap gir ut en rapport som ramser opp årsaker til hvorfor bedrifter skal unngå et spesifikt produkt. Det er nesten man kunne tro at konkurrenter som Blackberry eller Treo hadde bestilt den.

Les også:

Konklusjonen fra analysebyrået er i hvert fall soleklar, skriver den amerikanske avisen CIO. IT-avdelinger bør foreløpig ikke tilby støtte til iPhone. Og det av følgende ti årsaker:



1. Data kan ikke krypteres

Bedrifter kan i dag ikke sikre sensitive data gjennom fil- eller diskkryptering. Det er heller ikke mulig å ha en policy for passord siden det er helt opp til brukeren å bestemme om passord skal brukes eller når de skal endres.



2. Har ikke støtte for push e-post eller trådløs synkronisering av kalender

iPhone kan synke med Microsoft Exchange eller Lotus Notes via IMAP eller SMTP, men savner støtte for push e-post. Det vil si at de blir tilgjengelige i telefonen samtidig som de når innboksen. Det betyr at det tar lengre tid å få mailen og at brukeren selv må hente ut informasjonen. iPhone kan heller ikke synke trådløst med en pc – det er bare mulig via USB. Dermed risikerer man å ikke få med sene endringer av møter.



3. Tredjepartsprogrammer kan ikke støttes uten å hakke mobilen

Apple har sagt at det skal komme et såkalt ”software development kit”, SDK til iPhone. Men før det er på plass er det ikke mulig for eksterne utviklere og bedrifter å ta frem egne applikasjoner som kan brukes på telefoner.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling


4. Den kan ikke fjernstyres

Ifølge Forrester er den aller viktigste funksjonen for administrasjon av håndholdte enheter muligheten til å sende ut et signal som sperrer telefonen eller sletter all data om den blir stjålet. iPhone kan ikke gjøre dette.



5. Savner fysisk tastatur

Trykkfølsom skjerm og virtuelt tastatur er ikke optimalt for dem som sender mye e-post og tekstmeldinger.



6. Bruken er låst til et land

Apples forretningsmodell med iPhone går ut på å selge telefonen eksklusivt via en operatør i hvert land. Dermed er brukeren låst til den operatøren. Det byr på problemer for den som reiser i utlandet.



7. Dyr

I USA er prisen for en iPhone nesten det dobbelte av hva konkurrentene Blackberry og Treo koster.



8. Det er den første generasjonen

Den første utgaven er sjelden perfekt, og i fallet iPhone mener Forrester at det er tydelig på grunn av fire årsaker: Det er vanskelig å aktivere den raskt, batterilevetiden er dårlig, lydkvaliteten er ikke bra og den savner 3G.



9. Vanskelig å bytte batteri.

Per i dag tilbyr Apple ikke utbyttesbatterier, så det er ikke mulig å ha et backupbatteri med seg. Uansett så er det ikke noen enkel oppgave å bytte batteri sammenlignet med andre mobiler.



10. Savner eksempler på bedriftsbruk

Mange bedrifter baserer sine innkjøp på erfaringer fra andre bedrifter eller analytikere. Men for iPhone finnes det så langt ikke noen erfaringer å basere seg på. Dermed konkluderer Forrester at det vil ta tid før iPhone finner veien inn i bedriftene.

Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.