BOBLEBIL: Designsjef hos Think, Katinka von der Lippe, gleder seg til å presentere Think (inne i plastboblen) under årets bilutstilling i Genève. (Bilde: Truls Tunmo)
Katinka von der Lippe (Bilde: Truls Tunmo)
KLAR FOR GENÈVE: Nye Think får kjempeplass å boltre seg på i bilutstilling i Genève. (Bilde: Truls Tunmo)

Think klar for Genève

  • nettarkiv

Designet for standen på hele 1100 kvadratmeter er utviklet av arkitektselskapet Snøhetta i samarbeid med Think. Bilen skal presenteres rullende i en diger plastboble som symboliserer at Think ikke slipper ut CO2 eller andre klimagasser.



Think har fått en batterikapasitet på 180 kilometer med Zebra sodiumbatterier.

-Vi klargjør bilen for bruk av også andre batterityper, som litium. Dagens batterier har en levetid på ca 7 år i følge den sveitsiske produsenten MesDea, sier Richard Waitz, direktør for salg, distribusjon og ettermarked hos Think.



Mye nytt

Thinks designsjef, Katinka von der Lippe, forteller om flere nyheter på dagens modell.

-Think slik den ser ut i dag, ble designet i 2001. Men etter at jeg ble designsjef for to år siden, har bilen fått nye speil, nye frontlykter og ny grill. Også innvendig har bilen fått oppgradert design og farger med nye seter og i løpet av året får den også barneseter, sier von der Lippe.



Utfordringer

Designsjefen sier at det har vært en del utfordrende oppgaver å løse i utviklingen av nye Think.

-Blant annet dreier dette seg om plastkarosseriet og hvordan man har løst støpeprosessen. Dessuten har vi jobbet mye med å få til et oppdatert og komfortabelt interiør, sier von der Lippe.

Alle interiørkomponenter er for øvrig 100 prosent resirkulerbare, noe karosseriet av ABS-plast også er.



Dyrt

Direktør i Bilimportørenes Landsforening, Finn Tandberg, synes Think er priset høyt.

-Ja, sammenlignet med andre rimelige biler med svært lave utslipp, riktignok ikke null-utslipp, synes jeg 199 000 kroner er for dyrt, sier Tandberg.

Det er ikke Katinka von der Lippe og Richard Waitz enige i – til tross for at kundene ikke får med batteriene på kjøpet. Disse inngår man en leieavtale på, og prisen for dette er 1218 kroner i måneden.

-Nei, det er absolutt ikke dyrt. Man må se på alle elementer i et bilregnskap, for eksempel, bompenger, årsavgift, serviceutgifter, drivstoff og så videre. Sånn sett sparer man mellom 10 000 kroner og 20 000 kroner i året på å kjøpe og eie en Think i forhold til en annen bil i tilsvarende prisområde, sier von der Lippe.