MOTOR

Think kan prise seg ut av markedet

BEDRE: Den nye TH!NK City skal ha doblet rekkevidde og større sikkerhet enn tidligere modeller.
BEDRE: Den nye TH!NK City skal ha doblet rekkevidde og større sikkerhet enn tidligere modeller.

Elbilprodusenten på Aurskog har satt en prislapp på 200 000 kroner på den siste versjonen av Think.

I tillegg kommer ladeutstyr. Dette kan koste dem dyrt, ifølge Matts Carlsson.

– Skal man inn på et marked, er pris en veldig interessant parameter. Elbilene har blitt et dyrt alternativ i forhold til andre mindre biler, sier Carlsson, som jobber som bilanalytiker ved Göteborg Management Institute.

– Miljøansvar

Han er imidlertid ikke skråsikker på at en elbil til 200 000 kroner ikke har livets rett.

– Det er slik at markedet ikke alltid er logisk. Muligens vil brukerne kjøpe elbiler for å synliggjøre at de tar et miljøansvar. De er forberedt på å legge ut relativt mye penger for en slik bil, sier Carlsson.

– Hva med Sverige, vil Think ha problemer hos dere?

– Ja, utvilsomt. Det blir vanskelig for Think å slå igjennom i Sverige. Veldig, veldig vanskelig, understreker han.



Variabel pris

Administrerende direktør i Think, Jan Olaf Willums, sier at prisen på bilen foreløpig ikke er fastsatt i andre land.

– For det norske markedet er prisen fastsatt, men i andre land har vi fortsatt ikke priset bilen. Det blir én pris for selve bilen, altså hjul og karosseri, i tillegg til en pakkeløsning for batteri og ladeutstyr. For andre markeder enn i Norge blir prisen på hele bilen regnet ut ifra prisene i det aktuelle landet på blant annet bensin, elektrisitet og forsikring. Totalt vil det bli billigere å drifte Think i forhold til en annen bil, sier Jan Olaf Willums.

Les mer om:
Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.