TUNNELER

Tester ut ny type vann- og frostsikring i tunnel på Nordøyvegen

Det er selskapet Foamrox som har utviklet en ny type hvelv i tunneler, som blant annet skal gi bidra til positiv miljøgevinst.

Her i Burbergtunnelen, skal det testes ut en ny type tunnelhvelv fra Foamrox.
Her i Burbergtunnelen, skal det testes ut en ny type tunnelhvelv fra Foamrox. Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. sep. 2021 - 15:38

Det er Møre og Romsdal fylkeskommune som stiller en av tunnelene på Nordøyvegen til disposisjon for å teste ut et nyutviklet hvelv for vann- og frostsikring.

Det er hovedentreprenøren på Nordøyvegen, Skanska, som har søkt om å få bruke Burbergtunnelen til å teste ut et nytt produkt.

Det nye tunnelhvelvet fra Foamrox skal gi miljøgevinst ved redusert betongmengde dermed og CO2-utslipp, bedre estetikk inne i tunnelen, mer effektiv drift knyttet til tunnelvask og svært lav vekt (mindre enn ti prosent av betongelement med samme geometri), som vil bety mindre fare dersom element skulle falle ned i veibanen.

For å få bruke Foamrox i tunneler, må Skanska søke om avvik fra veinormalen for tunneler. I juni ga Vegdirektoratet tommelen opp for at Nordøyvegen-prosjektet legger til rette for nyskapende produkt:

– Fylkeskommunen har full faglig støtte i Vegdirektoratet for denne holdningen, skriver Vegdirektoratet. Nylig har også samferdselsutvalget i Møre og Romsdal sagt ja til søknaden om avvik.

Byggeleder for tunnelene på Nordøyvegen-prosjektet, Bjørnar Moen, understreker at det ikke er sikkert at Foamrox blir brukt i Burbergtunnelen, og at hvilken vann- og frostsikring som brukes ikke har noe å si for prosjektet Nordøyvegen. Men han liker tanken om at Foamrox er raskere å montere og at klimaavtrykket er mindre enn med bruk av PE-skum. Derfor er også prosjektledelsen positiv.

– Det er ikke viktig for oss, og vi kunne klart oss med PE-skum og sprøytebetong. Men Foamrox ønsker å komme på markedet med dette produktet, og vår rolle er å gi de mulighet til å teste produktet i en tunnel som er egnet, fordi tunnelen er så kort som den er, sier Moen.

Det er 70 meter tunnel som skal bli kledd med vann- og frostsikring.

Bruk av Foamrox får ingen økonomiske konsekvenser for Nordøyvegen, ettersom tunnelhvelvene skal leveres til de samme vilkårene som lå i prosjektet fra før.

Eliud Kipchoge (i hvit singlet) ble det første mennesket i verden som løp maraton på under to timer – i en park i Wien høsten 2019. Kenyaneren løp med supersko som ikke er godkjent til bruk i konkurranser. De var for tykke. En annen årsak til at rekorden ikke ble tellende, var at fartsholdere ble skiftet ut underveis. Blant annet de tre harene fra Sandnes.
Les også

Superskoene presser ned maratontiden

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.