MASKINER & UTSTYR

Tester ut de første helelektriske lastebilene for anleggsbransjen

Volvo Trucks har nå klare de to første helelektriske lastebilene, og de skal testes ut av Peab-selskapet Swerock.

Samarbeidet inkluderer testing av to elektriske kjøretøy: En Volvo FM med en betongblander og en Volvo FMX med krokløfter.
Samarbeidet inkluderer testing av to elektriske kjøretøy: En Volvo FM med en betongblander og en Volvo FMX med krokløfter. Foto: © Volvo Trucks Corporation. All rights reserved.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. okt. 2020 - 12:55

– Lastebiler i anleggssegmentet krever vanligvis mer kraft og robusthet enn mange andre segmenter, og elektriske lastebiler er ikke noe unntak», sier Jonas Odermalm, Vice President Electromobility hos Volvo Trucks.

– Våre kommersielle løsninger må oppfylle kravene til høy produktivitet og driftstid, samtidig som de gir fordelene med reduserte utslipp og mindre støy som følger med en helelektrisk drivlinje. Felttester og kundesamarbeid er viktig for utviklingsprosessen.

Cellene på bildet er betydelig mindre (1,5 Ah) enn de som nå testes (30 Ah).
Les også

Volvos batteripartner tar stort skritt

Hjelper å forstå kundenes virksomhet

Som en del av testingen utstyres en elektrisk Volvo FM-lastebil med en betongblander for leveranser til kunder. Det samme gjøres med en elektrisk Volvo FMX-lastebil som er utstyrt med en krokløfter for bruk i større infrastrukturprosjekter.

Prosjektet evaluerer hvordan elektriske lastebiler kan brukes til å øke effektiviteten og redusere klimapåvirkningen. I tillegg til å analysere ytelsen til selve kjøretøyet, tar testene også for seg det generelle økosystemet for elektromobilitet for å finne lademuligheter i tråd med kravene til produktivitet. Fordelene med elektriske kjøretøy for byområder måles med hensyn til mindre støy, sikkerhet på arbeidsstedet og sjåførkomfort.

– Denne typen tester er verdifulle for å hjelpe oss med å forstå kundenes virksomheter bedre, og hvordan elektrifisering vil påvirke dem på daglig basis når det gjelder kjøresykluser, lastekapasitet, driftstid, rekkevidde og andre parametere – samt med alle fordelene ved å bruke mer stillegående og renere transport», sier Ebba Bergbom Wallin, Electromobility Business Manager hos Volvo Trucks.

Norled får bot for ulovlig bygget ladeanlegg. Her illustrert med ladepluggen til fergen Ampere, som trafikkerer en annen strekning.
Les også

Fergeselskap får saftig gebyr for ulovlig lader

Skal avdekke potensielle forbedringer

Testingen av de to elektriske lastebilene i reell drift gir en mulighet til å evaluere hvordan de blir brukt, og fremheve de potensielle forbedringene som må utføres før det er mulig med utvidet drift.

– Sammen med Volvo Trucks tar vi et stort skritt mot klimasmart transport. Dette vil bringe oss betydelig nærmere morgendagens lastebiler som vil redusere fossile utslipp. Vi har allerede 15 hybrid-betongblandebiler, og gjennom dette prosjektet tester vi nå kjøretøy som bare går på strøm, sier Hans Orest, Division Manager hos Swerock, som er en del av PEAB-gruppen.

Nesten alle Ruters elektriske leddbusser har kun drift på de to bakerste hjulene – altså bak leddet i bussen. Bildet er tatt i Oslo sentrum 21. januar 2014.
Les også

Nær alle Ruters el-leddbusser har kun drift på de to bakerste hjulene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.