INTENSIVERER SNØRYDDING: Fra neste år skal Statens vegvesen intensivere snøryddingen, og starter med et prosjekt hvor man skal teste nytt utstyr for blant annet å børste snøen vekk fra veien i tillegg til tradisjonell brøyting.
MINDRE SALT: Utviklingsprosjketet SaltSMART har blant annet til hensikt å bruke mindre salt på veiene i innlandsområder. Den ulykkesbelastede riksvei 3 gjennom Østerdalen er en av veistrekningene som skal være med i testprosjektet. (Bilde: Truls Tunmo)

Tester spesialutstyr for snørydding

  • Bygg

Hensikten er at en intensiv snørydding skal bidra til mindre bruk av salt på strekninger som er spesielt sårbare, for eksempel med tanke på drikkevannsproblematikk.





Fra januar

Første steg i forsøket er å prøve ulike utstyrstyper. Utstyrsleverandører inviteres nå til å delta i en test som skal foregå i perioden januar - mars 2009.





Flyplassutstyr

- Utstyret vi skal prøve ut er likt det som brukes på flyplasser, og består blant annet av plog og kost. Vi ønsker nå å se på hvilke av de eksisterende utstyrstypene som kan egne seg til bruk på vei. Utstyret må fjerne snøen effektivt, ha en riktig arbeidsbredde i forhold til veien og ha stor nok kapasitet, forklarer Åge Sivertsen, prosjektleder for forsknings- og utviklingsprosjektet SaltSMART.





To vegstrekninger

Neste steg blir å prøve ut et slikt utstyr på to veistrekninger, E39 ved Ålesund og riksvei 3 ved Elverum. På E39 er det av hensyn til drikkevannsforekomst ved veien ønskelig å redusere saltbruken, mens hensikten i Elverum er et generelt ønske om å bruke mindre salt i innlandsområder.





Neste vinter

Dette skal først skje fra vintersesongen 2009/2010, etter at utstyrsleverandør er valgt og testopplegget er inkludert i de nye funksjonskontraktene for de to områdene.





4-årig prosjekt

SaltSMART er et 4-årig etatsprosjekt i Statens vegvesen. Prosjektet startet opp i 2007 med organisering av prosjektet og detaljering av prosjektmål.Statens vegvesen ønsker gjennom dette prosjektet å sikre at vinterdriften ikke skal gi uakseptable skader på miljøet.





Minst mulig kjemikalier

Det er et mål å opprettholde god fremkommelighet og trafikksikkerhet med minst mulig bruk av kjemikalier. I områder som er sårbare for saltpåvirkning skal det utvikles alternative driftsformer eller metoder med bruk av alternative kjemikalier for å opprettholde gode og sikre kjøreforhold.