INDUSTRI

Tesla slipper stor oppgradering på torsdag

Ny funksjon skal gjøre jobbpendlingen langt mer behagelig.

Tesla Model S får nyte autopilot-funksjoner i versjon 7 av programvaren.
Tesla Model S får nyte autopilot-funksjoner i versjon 7 av programvaren. Bilde: Tesla Motors
Marius ValleMarius ValleJournalist
12. okt. 2015 - 15:15

Tesla slipper denne uken en programvareoppdatering til Tesla Model S, og med den kommer nye autopilot-funksjoner. Dette meldte Tesla-sjef Elon Musk på Twitter i helgen.

Musk annonserte først funksjonen i fjor høst.

Autopilot gjør bilen delvis selvkjørende under visse forhold. Rent praktisk betyr det at bilen kan styre seg selv ved å holde kjørefeltet, og justere hastighet på motorveier. Oppdateringen gjør også at bilen kan lukeparkere seg selv.

Model S har hatt en adaptiv fartsholder en stund allerede, slik at bilen holder avstand til bilen foran automatisk. Dette er funksjonalitet mange andre biler også har.

Nylig lansert: Her er Teslas Model X

Ikke helt selvkjørende

Autopilot gjør imidlertid ikke bilen helt selvkjørende. Om du skal skifte felt, for eksempel for å kjøre forbi noen, må du manuelt bruke blinklyset for at bilen skal legge seg ut.

Meningen med funksjonen er ikke at du skal kunne flytte fokuset vekk fra trafikken, men at bilen skal hjelpe deg med å kjøre så trygt som mulig. Du må fremdeles være oppmerksom på situasjoner som kan oppstå.

Model S har allerede sensorene som trengs for å gjøre autopilotfunksjonene mulig. Kamera og radar peker fremover, mens en rekke andre sensorer holder styr på trafikken rundt bilen.

Vi testet: Bli med inn i denne helt unike Tesla-en

Du må kjøpe funksjonen

Autopilot blir dog ikke tilgjengelig for alle eiere med en gang. Har du ikke kjøpt bilen med autopilot, koster det 22900 kroner å få funksjonen aktivert.

Utrullingen av programvareversjon 7 begynner på torsdag, og de fleste skal ha fått den i løpet av en uke. Den nye funksjonen har vært tilgjengelig for enkelte testere en stund allerede.

Tesla er ikke alene om å jobbe med å gjøre biler delvis selvkjørende, slik Model S nå blir. Dette er noe alle de store fabrikantene jobber aktivt med.

Model X: Se den nye Tesla-en fra innsiden

Nivå 2

Bilbransjen snakker selv om forskjellige nivåer av selvkjøring, og autopilot-funksjonen er et eksempel på nivå 2-autonomi. Det vil si biler som under visse omstendigheter kan kjøre seg selv, forutsatt at føreren fremdeles overvåker kjøringen.

Neste nivå vil innebære at du kan flytte oppmerksomheten din vekk fra kjøringen i perioder. Når vi kommer dit er et åpent spørsmål, og kommer an på hvem du spør.

Mens Ford tror det vil ta i alle fall ti år, og mye av kjøringen selv da må gjøres av føreren, har Elon Musk nylig sagt at han tror fullstendig selvkjørende biler vil være aktuelt om så lite som fire år.

Føler seg snytt: Tesla-eieren Morten mener han har fått færre hestekrefter enn lovet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.