Elon Musk er administrerende direktør i Tesla Motors, og var dessuten med på å grunnlegge selskapet som er kjent for elektriske sportsbiler. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Tesla har stilt ut en showversjon av den planlagte Model S i Frankfurt. I motsetning til Roadster, som er en toseter, får Model S hele sju seter og en rekkevidde på opptil 48 mil. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Tesla har stilt ut en showversjon av den planlagte Model S i Frankfurt. I motsetning til Roadster, som er en toseter, får Model S hele sju seter og en rekkevidde på opptil 48 mil. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Tesla-sjefen skåler for Norge

FRANKFURT: Toppsjefen i Tesla Motors, Elon Musk, er klar over at Tesla har fått mye oppmerksomhet i Norge som følge av at Bellona-leder Frederic Hauge og hotellkonge Petter Stordalen har anskaffet hver sin Roadster.

Les sakene: – Se på meg, Petter!

– Tesla gir meg elektrisk sjokk

Men at den elektriske sportsbilen ble trukket fram i den norske valgkampen av finansminister og SV-leder Kristin Halvorsen som eksempel på framtidsrettet miljøteknologi, hadde ikke amerikaneren fått med seg:

Hauge i front

– Er det sant? Det er jo fantastisk. Det er vel bare én respons å gi på det: skål! sier Musk. Og påpeker samtidig, uoppfordret, at han «sannsynligvis» har norske aner siden hans farfar var fra Minnesota.

– Hva har det å si at lederen for en miljøorganisasjon kjører rundt i en Tesla?

– Jeg tror det har stor betydning at slike opinionsledere går foran. Å kjøpe en Tesla er dessuten et bidrag til å få raskere masseproduksjon av elektriske biler. Kjøper du en Ferrari eller Lamborghini, som for all del er fantastiske biler, bidrar du bare til at det lages flere ferrarier og lamborghinier, argumenterer Musk.

Daimler

Den unge direktøren (38) er utdannet ingeniør og var med på å utvikle Tesla Roadster. Teknisk Ukeblad treffer ham i hallen til Mercedes-Benz på Frankfurtmessa. Det er ikke helt tilfeldig. Daimler kjøpte seg nemlig inn med 10 prosent i Tesla Motors tidligere i år. Samarbeidet startet med at Tesla bidro til å konvertering Smart-biler til eldrift.

– Det ligger an til å bli et utbytterikt samarbeid, sier Musk.

Han peker på at Daimler er i posisjon til å bringe elbiler ut til massene, mens Tesla på sin side kan nyte godt av industrielle bidrag når de i løpet av to år skal skalere opp bilproduksjonen fra tusen til 20 000 biler årlig. Det skjer når Model S, en sjuseter, etter planen skal settes i produksjon mot slutten av 2011.

På sin egen stand i hall 5 feiret Tesla tidligere denne uka at de hadde levert Roadster nummer 700.