SITTER LAVT: Tesla er en sportsbil slik andre sportsbiler er - man sitter som i en gocart. (Bilde: Truls Tunmo)
BRETTER OPP ERMENE: - Noen må ta kostnadene med å være først ut når det gjelder nye teknologier, sier Petter Stordalen. (Bilde: Truls Tunmo)
FULL KONTROLL: Bilen er stabil og tight, sier Stordalen, og slipper rattet. (Bilde: Truls Tunmo)
MOMENTKURVE (Bilde: Illustrasjon: Tesla)

– Tesla gir meg elektrisk sjokk

  • Motor

Tesla

  • Tesla Roadster er en elektrisk sportsbil fra Tesla Motors med svært høy ytelse.
  • I følge selskapet har bilen en rekkevidde på 400 km, akselerere fra 0-100 på under 4 sekunder og har en topphastighet på rundt 210 km/t.
  • Uten ekstrautstyr koster bilen 89 000 euro.


Tekniske spesifikasjoner:

  • 0 - 100 km/t: 3, 9 sekunder.
  • Motor: 375 volts AC luftkjølt elektrisk motor.
  • Ytelse: 248 HK (185 kW) - 5000-8000 rpm.
  • Max rpm: 14000.
  • Effektivitet: 92% i gjennomsnitt.
  • Dreiemoment: 375 Nm - 0-4500 rpm.
  • Rekkevidde: 393 kilometer.


Den amerikanskproduserte sportsbilen har en akselerasjon de fleste ikke trodde var mulig med oppladbar energi fra en stikkontakt.

Men Teslaen tusler ikke – den gir et voldsomt spark i ryggen fra første meter. Stordalen er overbegeistret over sitt sorte smykke som han nylig har importert selv fra USA.

– Bilen er helt rå. Tesla gir meg elektrisk sjokk med sin vanvittige akselerasjon. Den banker de heftigste sportsbilene, inkludert Mercedes SLR. Dessuten er bilen tight og stabil med svært gode kjøreegenskaper. En elbil med disse kvalitetene var utenkelig for bare kort tid siden, men nå er teknologien her, sier Stordalen, før han tar med seg Teknisk Ukeblads utsendte for en sjokkopplevelse.





Brutalt drag

Og uten å overdrive – elsjokket sitter i ryggen når Stordalen gir bånn pedal.

Men på grunn av norske fartsgrenser varer ikke sjokket mer enn i et par sekunder. Det er likevel mer enn nok bevis for at hotellkongen har ordene sine i behold.

– Helt vanvittig, ikke sant? Stordalen tar plass ved siden av en Jaguar som står først i et lyskryss i Bygdø Allé. Grønt lys – pang! I et jafs får han mange hundre meters forsprang på Jaguaren.

– Skjønte han der noe, eller, brøler Stordalen av latter, mens han ser Jaguaren i sladrespeilet langt bak.





En ordentlig bil

Næringslivslederen mener at elbilen har gått inn i en ny æra med Tesla.

– Dette er en funcar, men samtidig en ordentlig bil. Med Tesla viser produsenten at bilens form i fremtiden kan forandres veldig i forhold til konvensjonelle biler i dag. Det trengs for eksempel ikke stor plass til en diger motor. Teslaen har batterikapasitet til å kjøre tur retur Oslo – Hafjell. Med stor rekkevidde begynner det å bli interessant for flere å kjøre elbil, sier Stordalen.





Må vise vei

Han mener det er viktig å få biler som Tesla på veien så raskt som mulig.

– Alle nye teknologiprosjekter er avhengig av at noen betaler for å være først ute. Noen må vise at dette er fremtiden. Nå koster en Tesla ca 850 000 kroner, men etter hvert vil prisen gå ned, sier Stordalen.





FØRST: Petter Stordalen var ikke sen om å bestille en Tesla, og er antagelig den første som har fått den amerikanske elsportsbilen i Norge.
Foretrekker rå SUV FØRST: Petter Stordalen var ikke sen om å bestille en Tesla, og er antagelig den første som har fått den amerikanske elsportsbilen i Norge. Truls Tunmo

Foretrekker rå SUV

Ellevill entusiasme for Tesla til tross – Mercedes ML 63 AMG er fortsatt favorittbilen hans.

– Det er fordi den med et enkelt grep ble bygget om til en bioetanolbil. Det har jeg gjort selv om den ikke typegodkjennes for dette i Norge. Dessuten får jeg med meg alt jeg trenger i den bilen. Det gjør jeg ikke i en Tesla. Det er helt høl i hue at en slik ombygging ikke er godkjent her i landet. Med bioetanol blir bilen mer miljøvennlig, og man skulle fått skattefradrag for å gjøre det jeg har gjort, sier Petter Stordalen.