INDUSTRI

Tesla «fjerner» 222 hestekrefter fra Model S

Oppgir reell ytelse på Model S P85D.

Tesla har gjort det skarpt med sin elektriske Model S, og har flere modeller på vei. Det er mye som tyder på at de ikke får dominere elbilmarekdet med luksuselbiler altfor lenge.
Tesla har gjort det skarpt med sin elektriske Model S, og har flere modeller på vei. Det er mye som tyder på at de ikke får dominere elbilmarekdet med luksuselbiler altfor lenge. Bilde: Tesla Motors
Marius ValleMarius ValleJournalist
3. nov. 2015 - 15:28

Tesla har måttet tåle en hel del sure miner fra Model S-eiere som har følt seg lurt. Saken har dreid seg om at bilen er annonsert med nærmere 700 hestekrefter, og en 0 til 100 km/t-tid på 3,4 sekunder.

I realiteten har de ikke klart å måle mer enn 560 hestekrefter, og en 0 til 100 km/t-tid på 3,6 sekunder.

Det viste seg etter hvert at Tesla har målt tiden ved å bruke såkalt «one foot rollout», som betyr at bilen kjører en fot før målingen begynner.

Model X: Se den nye Tesla-en fra innsiden

Ytelse begrenset av batteriet

Nå har Tesla også moderert seg i markedsføringen på sine egne nettsider. Spesifikasjonene til Model S P85D viser nå 539 hestekrefter for biler med Ludicrous-modus, og 469 hestekrefter for biler uten.

Tallene er oppgitt for maksimal effekt ved motoraksel, begrenset av batteri. I utgangspunktet oppga Tesla 691 hestekrefter for P85D.

Endringen ble kjent i helgen, og gjør at P85D nå er spesifisert med 222 færre hestekrefter enn opprinnelig, mens Ludicrous-utgaven er spesifisert med 152 færre hestekrefter.

Til VG sier Teslas nordiske kommunikasjonssjef Esben Pedersen at de har gjort endringen fordi kundene har vært i tvil om hvor mange hestekrefter Model S leverer på hjulene. Tidligere har de oppgitt motorenes maksimale effekt.

TU tester elmotorsykler: TU tester elmotorsykler: «Herre min hatt, så morsomt!»

Oppga total maksimal motorytelse

I utgangspunktet har Tesla ganske enkelt lagt sammen effekten til motorene foran og bak. Problemet er bare at det ikke gir et riktig bilde av faktisk ytelse, og eierne har derfor gitt uttrykk for at de ikke har fått ytelsen de har betalt for.

Batteriet i bilen leverer ikke den maksimale effekten som motorene kan yte. Faktorer som celletemperatur vil også spille inn. Teknisk sjef i Tesla, Jeffrey Brian Straubel, greiet ut om akkurat dette i en bloggpost på selsksapets nettside for halvannen måned siden.

Forbrukerrådets direktør for forbrukerservice, Ingeborg Flønes, sier til Teknisk Ukeblad at de er i dialog med bilprodusenten. Hva resultatene av dette er vites ikke. Tesla har i skrivende stund ikke svart på vår henvendelse.

Overrasket? Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror

Vil behandle klagene så raskt som mulig

– Når sakene er under behandling kan vi ikke kommentere dem, men vi er i dialog med dem, sier Flønes.

Hun kan ikke si noe om hvor lang tid det vil ta å behandle klagene fra brukerne.

– Vi er opptatt av at vi skal behandle dette så raskt som mulig. Det gjelder ganske mange, jeg tror vi har fått inntil 80 saker på dette nå, og da gjør i alle fall vi så godt vi kan fra vår side. Vi er avhengig avinnspill fra partene videre i prosessen, sier Flønes.

Henrik Strandgaard er en dansk Tesla-kunde som har jobbet med klagesaken på vegne av flere eiere. Til VG sier han at han ser endringen i spesifikasjonene som en blank innrømmelse, og at de beviselig er blitt snytt.

0-100 km/h på 1,5 sekunder: Her setter elbilen verdensrekord

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.