Onny Eikehaug (f.v) i Norsk Designråd og Rama Gheerawo fraHelen Hamlyn Centre mener at Katinka von der Lippe og Think kan ta førersetet i bilindustrien ved å flytte designtenkingen mot brukerens behov. (Bilde: Johnny Syversen)
Slik ser interiøret ut i Thinks prototyp Ox. (Bilde: Asbjørn Goa)

Tenker nytt bak rattet

Selv den minst bilinteresserte kan lett skjelne en 2008-modell Think City fra en 1908-modell T-Ford. Mye har skjedd teknisk og designmessig.

Inne i cockpiten er derimot mye av strukturen uendret, med ratt, pedaler og instrumentpaneler på sine vante plasser.

Dette designparadigmet vil Think nå røske opp i med hjelp fra en av Europas fremste bildesignere.

Sveitser på plass

Den norske elbilprodusenten har inngått en avtale med Norsk Designråd, IT Funk i Forskningsrådet og Helen Hamlyn Centre, som er en del av Royal College of Art i London.

Fra i høst og et år framover skal den sveitsiske designeren Filip Krnja, som jobber ved Helen Hamlyn Centre, se på helt nye konsepter for utvikling av interiøret i framtidens Think-bil.

Krnja regnes ifølge Designrådet som verdensledende på sitt felt og har tidligere jobbet med Mercedes, Volkswagen og Mitsubishi. Nå har han fått kontorplass i Thinks nye lokaler på IT Fornebu.

Gammeldags bilinteriør

– Det er en hel del etablerte sannheter om hvordan innsiden av en bil må være, som vi nå skal utfordre, sier designforsker og innovasjonsleder ved Helen Hamlyn Centre Royal College of Art, Rama Gheerawo, til det oppdragsfinansierte byrået Pressenytt som har skrevet saken for Norsk Designråd.

Gheerawo roser den norske elbilprodusenten for å våge å være nyskapende og annerledes i en erkekonservativ bransje.

– De kulturelle verdiene som ligger i bilen er stort sett uutforsket. Think er et uavhengig selskap som står friere til å tenke nytt. Think har en alle tiders mulighet til å ta lederskap i bilindustrien ved å flytte designtenkningen rundt framtidens biler mot brukerens behov i et videre perspektiv. Lykkes Think, vil de samtidig sende sterke signaler til resten av bilindustrien, mener Gheerawo.

Forhåpninger

Designsjef i Think, Katinka von der Lippe, har store forventninger til prosjektet.

– Vi håper å få resultater som vi kan benytte i vår egen produktutvikling, det være seg konkrete løsninger eller mer konseptuelle ideer som kan brukes videre. Forhåpentlig vil prosjektet hjelpe oss å ta et nytt skritt i retning morgendagens bil, sier von der Lippe.

Prosjektet koordineres av Nyskapingsprogrammet Innovasjon for alle i Norsk Designråd.