Tenk deg til seier

Det er det Interaktiva Institutet i Stockholm som står bak spillet, der deltakerne bruker hjernen for å lage fysiske mål på motstanderen. To spillere sitter på hver sin side av et spillebrett. Ei stålkule plasseres på brettet. Ved hjelp av biosensorer måles spillernes hjerneaktivitet, og kula settes i berørelse. Det er den spilleren som er mest avslappet som tar kontrollen over kula, og lager mål på motstanderen.

Spillebrettet belyses av forskjellige farger, etter spillernes mentale sinnsstemning for å skape suggestive effekter for publikum så vel som for spillerne. Biosensorene måler kroppens biologiske signaler, som EKG, EEG, puls og konduktivitet.

– Gjennom dette prosjektet har vi vist at mennesket er i stand til å trene seg opp til å kontrollere mange av disse i utgangspunktet ubevisste signalene når de får tilbakemeldinger, sier Fredrik Petterson ved Interaktiva Institutet.

Stress avsløres ved at de elektriske signalene i hjernen, EEG, befinner seg i det såkalte betaområdet, det vil si mellom 18–33 hertz (Hz). Alfaområdet, 8–12 Hz, betyr avslapning. – Kombinasjonen av EEG og biofeedback er en av hovedfaktorene i brainball, sier Petterson.