Sjefen for Telenor Norge, Berit Svendsen, mener Netflix bruker norske media for å slippe unna å betale for seg her i landet. Noe de gjør i USA. (Bilde: Scanpix)

NETFLIX OG TELENOR

Telenor: – Netflix har vikarierende motiver

 

Brevet

Den 25. november fikk Telenor følgende e-post fra David Temkin i Netflix hvor han sier seg såre fornøyd med tjenesten selskapet leverer til kundene deres:

"So we are clear - our customers are not suffering.  We have seen nothing but excellent performance on the Telenor network, and are happy with our current content delivery quality in the Nordics region and in Norway in particular. "

Sjefen i Telenor Norge, Berit Svendsen, synes Netflix oppfører seg inkonsistent:

– Etter nylig å ha skrytt Telenor opp i skyene, kommer de nå med trusler i form av utspill til Teknisk Ukeblad og andre medier i Norge om hvor dårlig Telenors nettverk er. De vil ikke betale for den kapasiteten de bruker slik som alle de andre, og nå bruker de trusler for å skaffe seg tjenestene gratis.

– Vi har avtaler om tjenestekvalitet med NRK, TV2 og Netflix’ konkurrent HBO. Det betyr at vi sørger for at deres videostrømmer kommer frem til seerne med svært høy kvalitet. Og det betaler selskapene litt for. Det blir som om de leverte ferdig frankerte brev til oss og at vi bringer dem til mottakeren og sørger for at tjenestekvaliteten er høy. Det Netflix gjør, er at de dumper en masse ufrankerte brev ned i postkassen vår og forventer at vi skal bringe dem til kundene deres uten kostnad, sier Svendsen.

Les også: Netflix og HBO kan sprenge nettkapasiteten

Krever utbygging

Hun viser til at det er brukere i begge ender av nettverket. Etter at videostrømming har tatt av, belastes nettet voldsomt mye mer uten at sluttbrukerne har fått større regning.

Da bør kanskje brukerne i den andre enden betale litt, slik som de aller fleste andre strømmingsleverandører gjør, mener Telenor.

Videostrømming krever en betydelig utbygging i telenettverkene. Hvis alt skulle strømme fra én kilde og ut til alle brukerne ville det overbelaste nettverket og brukerne ville få en svært dårlig tjeneste.

Løsningen er såkalte CDN – Content Delivery Networks. Det er i praksis servere som står plassert nær kundene i nettverket og lagrer innhold som det er stor etterspørsel etter. En form for caching altså.

– Ingen har klaget

– Etter at Netflix lanserte tjenesten sin i Norge, har vi ikke mottatt noen klager på kvaliteten fra våre kunder. På deres Facebook-side finnes det heller ikke noen klager fra våre kunder. Da er det påfallende at de selv lanserer en slik bredside mot oss som de gjorde i går via flere norske media. Spesielt når de henviser til situasjonen i USA, hvor de faktisk betaler for leveransetjenestene de bruker hos nettleverandørene, sier Svendsen.

Les også:

Microsoft vil overvåke TV-seere

Dette risikerer du ved å lagre filer i nettskyen

Slik vil Netflix kapre nordmenn  

Flere veier til gratis Wimp og Spotify