Telenor er i ferd med å bli en internasjonal telekjempe med sine 143 millioner kunder, men sliter på hjemmebane.
Les også:
– I Norge er vi skuffet over utviklingen til vår mobiloperasjon i dette kvartalet. Den nåværende kostnadsbasen er ikke bærekraftig i dagens konkurranseutsatte marked, uttaler konsernsjef Fredrik Baksaas, og varsler at det kommer "kostnadseffektiviserende tiltak" i løpet av året.
Skjærer til beinet
Nærmere bestemt skal 500 millioner kroner verdt i operasjonskostnader bort – på en eller annen måte.
Stillingskutt er ikke definert, men stigende personalkostnader innen salg- og markedsføring listes opp som en av årsakene til de svake resultatene i Norge.
Hardere konkurranse, oppkjøp og påbud fra Post- og teletilsynet om lavere pris er blant momentene som setter den norske mobildivisjonen i skvis i framtida. I tillegg faller inntekter bort når Tele2 ikke lenger skal bruke Telenors nett i Norge.
Konkurrent-nettverk
Særlig på konkurransesiden har 2007 vært et spesielt år for Telenor. Ordet "nettverk" har flere betydninger, en refleksjon Telenor-ledelsen nok også har gjort seg om Network Norways alliansebygging i fjor.
En strukturell, kundemessig og finansiell omrokering av de sjeldne mellom blant andre Bredbåndsalliansen, BaneTele, Tele2, Ventelo og Hafslunds One Call endte med en fullverdig konkurrent for Telenor – utstyrt med kundemasse, landsdekkende fibernett og 3G-lisens.
Les også:
I tillegg betyr et bortfall av Ventelo som Telenor-kunde at halvannen milliard forsvinner i inntekter hvert år.
Eser ut
Til tross for 30 millioner nye abonnenter i 2007, var markedet mildt sagt lunkent innstilt da den siste kvartalsrapporten for 2007 ble lagt fram i dag.
Telenor smykker seg likevel i dag med tittelen som verdens sjuende største mobiloperatør. Det er mye takket være vekst i Asia, og spesielt Pakistan.