STOPP: Telenor kommer til å sette inn tiltak mot søppelpost etter at ip-adresser er blitt svartelistet. (Bilde: Colourbox)

Telenor-kunder på svarteliste

  • IT

Kunder som kobler seg til nettet med mobilt bredbånd fra Telenor opplever at e-post ikke kommer frem til mottaker.

I stedet får de en feilmelding om at sendingen er stoppet fordi ip-adressen er svartelistet hos mottakerens e-postserver.

Begrunnelsen er at adressen er blitt brukt til å sende ut store mengder med sendinger som inneholder markedsføring eller svindelbrev av ulike slag, såkalt søppelpost eller spam.





Problem

Telenor legger ikke skjul på at dette er et problem.

Telenor legger ikke skjul på at dette er et problem.Informasjonssjef Atle Lessum, Telenor. Telenor

– Dette er et kjent og ganske vanlig problem, og kommer som følge av at en eller flere av våre kunder sender spam via vårt mobile bredbånd, sannsynligvis uvitende, opplyser informasjonssjef Atle Lessum til Teknisk Ukeblad.





Ukjente syndere

– Som kjent brukes dynamiske IP-adresser, og det er derfor ikke helt enkelt å ”knipe” synderen, sier Lessum. Det innebærer at kunden får tildelt en ny oppkoblingsidentitet i form av en ip-adresse hver gang han eller hun kobler seg på nettet.

Kjernen til problemet ligger i at Telenor ikke har satt i verk tiltak for å stoppe spam fra å bli sendt ut fra deres mobile nett.





Nytt fenomen

– I fastnettet har vi innført flere tiltak: Autentisering, sperring av port 25 og aktive spamfiltre. Dette er også tiltak som er aktuelle for mobilt bredbånd, men som vi av ulike hensyn ikke har iverksatt enda. Det skyldes dels at mobilt bredbånd er nyere og problemet har derfor vært mye mindre, lyder begrunnelsen fra Telenor.