FOTO: SPORE
INSPIRERT: Skaperen av Monsterhuset har latt seg inspirere av gamle animasjonsfilmer. FOTO: SONY PICTURES (Bilde: Sony Pictures Imageworks)
HACKET: Second Life er blitt utsatt for hacking. Dette førte til at alle 650 000 spillere ble bedt om å skifte passord. FOTO: Second Life

Teknopuls28

Dypere spill

Utviklingen innen dataspill ligner den utviklingen kunsthistorien har gjennomgått. Dette mener Will Wright, mannen bak suksessen Sims og PC-spillet Spore. Nylig holdt han en tale på en prisutdeling for dataspill i regi av British Academy of Film and Television, gjengitt på GamesIndustry.biz.

Tidlige spill var teknisk veldig primitive, og spilleren måtte basere seg mye på sin egen fantasi. Ifølge Will Wright baserte historien seg i dataspillets barndom på 80 prosent fantas og 20 prosent på det som skjedde på skjermen. Nå som teknologien er blitt mer avansert, har dette forholdet snudd. Grafikken er blitt ekstremt mye bedre, men mye mindre er overlatt fantasien hos spilleren. Han mener også at fortellingene i spillene har opplevd samme trend.

Wright trekker paralleller til kunsthistorien, for der opplevde man samme utvikling for rundt 400 år siden. Maleriene ble mer og mer realistiske, nesten på grensen til det fotorealistiske. Innen spill har kappløpet dreid seg om å skape stadig mer realistisk grafikk og karakterer som bli mer og mer troverdige. Da kunsten oppnådde sine mål om realisme, forvandlet den seg til å bli mer abstrakt. Det ble ikke lenger et mål å representere verden, men mer det indre landskapet hos den individuelle betrakteren, og noe som man kan fortolke på forskjellige måter. Publikum ble på en måte en del av kunsten.

Wright mener at det samme er i ferd med å skje innenfor spillverdenen. Spillerne vil i større grad også bli mer delaktig i spillet med sin fantasi. Guruen innen spilldesign mener at når han spiller Grand Theft Auto medfantaserer han i større grad om forhold rundt karakteren sin enn hva han gjør om spillets oppgaver. Wright håpet blant annet at spill vil gå fra å være triviell underholdning til å bli spill med dypere, kunstnerisk utrykk – og gjennom dette endre verden bitte lite grann. Er det en mann som kan lykkes med dette, er det Wright, tror vi Teknopuls-spalten. Han er jo allerede i gang med spillet Spore hvor spillerne utvikler hele universer helt nede fra amøbenivå.













Slakter lisensierte spill

Spill som baseres på lisensierte produkter har som regel dårlig kvalitet og greier ikke å utnytte potensialet i det materialet historiene baseres på. Dette mener Hugh Binns i Eurocom i et intervju med GameIndustry.biz. Han mener at mange spill utvikles altfor raskt og at det bli altfor mange som skal ha en mening om produktet.









Vil ha gammeldags look

Skaperne av animasjonsfilmen Monsterhuset som går på norske kinoer i høst, har ikke hatt som mål å gjøre karakterene sine mest mulig realistiske. Filmteamet har for eksempel ikke brydd seg om at menneskelige øyne er fuktige og andre detaljer som man ellers streber etter i andre animasjonsfilmer. I et intervju med VFX blog sier Jay Reed at de har latt seg inspirere av gammeldagse stop-motion animasjonsfilmer, hvor karakterene er laget av leire.

– Vi foretrakk at våre karakterer lignet mer på dukker enn på mennesker, sier han. Mottoet under produksjonen av den dataanimerte filmen var å lage filmen så organisk og håndlaget som mulig. Filmen handler om den 12 år gamle DJ Walters som har fått det for seg at det er noe merkelig ved gamle Nebbercrackers hus på den andre siden av gaten. Forskjellige ting forsvinner inn i den forfalne bygningen. Sjekk filmens skumle hjemmeside, www.sonypictures.net/movies/monsterhouse/

















Animert Audrey Hepurn

Den amerikanske klesgiganten Gap bruker Audrey Hepurn som stjerne i ny reklamefilm. Animasjonsteknologien har kommet så langt at Hepurn kan gjenoppstå fra en gammel film og danse vilt, men i takt og i slanke svarte bukser, til AC/ DC-hiten Back in Black. Sjekk ut filmen og filmen bak filen på Gaps egne hjemmeside, www.gap.com









Må skifte passord

Hver eneste spiller i den virtuelle verdenen Second Life er blitt spurt om å skifte passord. Årsaken er at en ondsinnet hacker har brutt seg inn i databasen som innholder informasjon om de 650 000 deltakerne i Second Life. Databasen inneholdt navn, adresser, passord og kryptert kredittkortsinformasjon. Skaperen av Second Life, Linden Lab sier til BBC.com at databasen som inneholder ukrypert kredittkortinformasjon er heldigvis urørt. Man vet ikke hva hackeren er ute etter, så for å sikre seg ble avgjørelsen tatt om å sende beskjed ut til alle om å endre passord.