CYWORD: Skjermbilde av den sørkoreanske facebook-versjonen Cyword. FOTO: CYWORD
FOTO: AFTERIMAGE
DØD? Er Science Fiction-filmer som The Matrix døde?
FOTO: ANYMAILS
MER TEKNOLOGI: Lego utvikler sine roboter. FOTO: LEGO

Teknopuls27

(Notis 1)





Vignett: Virtuelle verdener





Milliardbutikk

Hvordan fungerer våre forbrukerrettigheter når vi er virtuelle statsborgere? Hvor mye av det som produseres innenfor et virtuelt samfunn er brukerne egentlig med på å skape? Og hvor bindende er egentlig brukeravtaler som hindrer oss i å selge videre virtuelle goder? Dette var aktuelle spørsmål som ble stilt og diskutert av ledende eksperter på årets State of Play-konferanse i Singapore, ifølge en artikkel i Dagensit.no

Regulering av verdier i de virtuelle verdenene er en nødvendighet. Bare i Asia var markedet for sosiale nettverkssteder, onlinespill og lignende på omtrent 80 milliarder dollar i fjor. Dette tallet er forventet til å stige til 205 milliarder dollar mot 2010. I tillegg kommer markedet for omsettbare verdier innad i de virtuelle verdenene, såkalte RMT-verdier (Real-money trade) som nå er anslått å være på over 12 milliarder kroner. Som følge av dette har man i Sør-Korea for eksempel innført moms på salg av virtuelle goder, men det spørs om hvor mye som likevel kommer inn i den sørkoreanske statskassen. I Kina tjener for eksempel stadig flere ungdommer penger på å selge videre virtuelle verdier som de tilegner seg ved å spille døgnet rundt.

Allerede i 2001 publiserte økonomiprofessor Edward Castronova en artikkel hvor han hevdet at bruttonasjonalproduktet pr. innbygger i den virtuelle spillverdenen Everquest var på rundt 12 000 kroner, noe som rangerte denne virtuelle verdenen til det 77. rikeste landet i verden, midt mellom Russland og Bulgaria. Inspirert av Castronovas publikasjon, oppsto i 2004 State of Play- konferansen som et felles initiativ mellom New York og Yale Law School. Konferansen samler akademikere og produsenter som interesserer seg for forbrukerrettigheter og nye reguleringslover i de virtuelle verdenene.





Notis 2:





Palmesus uten mobil

Palm Island på Grenadine-øyene er det første feriestedet i Karibien som har innført mobilforbud på stranden. Gjestene må nå holde seg minst 800 meter unna stranden dersom de skal skravle i telefonen.

– Vi vil gjerne oppfordre gjestene til å omstille seg til den karibiske livsstilen og bare nyte lyden av bølgeskvulp, sier hotelldirektør Rob Barrett til business.dk.





Notis 3:





Science fiction-filmen er død

Det hevder i hvert fall regissøren Ridley Scott som står bak klassikerne Blade Runner og Alien. På filmfestivalen i Venezia nylig uttalte han at sjangeren både var sliten og uoriginal. Han sammenlignet Science fiction-filmens skjebne med den til westernfilmene.

– Det kommer ikke noe nytt. Vi har sett alt før. De flotte effektene til blockbusterfilmer som The Matrix, og Independence Day selger kanskje billetter, men ingen kan slå Stanley Kubrics episke drama fra 1968 «2001: A Space Odyssey”»sa han på en pressekonferanse, ifølge The Times. Han hevdet videre at filmene er for avhengige av spesialeffekter og at selve fortellingene er for svake.









Notis 4:





Lek med innboksen!

Lyst å sjekke e-post på en litt annerledes måte? Forutsatt at du har en Mac, kan du nå laste ned en gratis programvare som gir deg Anymails. Utvikleren av Anymails har latt seg inspirere av amøbenes verden og omgjør e-posten din til ulike encellede organismer som svømmer rundt på skjermen. E-post fra venner, jobb eller spam skilles med farge og form. Om du har ubesvart e-post, visualiseres dette med blant annet hvor fort og hektisk det lille dyret beveger seg.









Notis 5:





Lego satser på mikrobrikke

Den danske leketøysprodusenten Lego har angivelig planer om å utvide selskapets arbeid med datastyrte byggesett som Mindstorms. Selskapet har investert i et sett med patenter på mikroprosessorteknologi, såkalte Moore Mikroprosessor patent portfolie som styres av TPL Group. Lego vil ifølge Ing.dk, ikke si noe om hva de skal bruke lisensene til.