NETTARKIV

Teknopuls17

26. mai 2007 - 01:03

NOTIS 1:

Vignett: Film

Star Wars viktigst

Bransjeorganisasjonen Visuell Effects Society (VES) har kåret Star Wars til tidenes mest innflytelsesrike film når det kommer til visuelle effekter. Listen består av 50 filmer, her de 20 øverste plasseringene:



1. Star Wars (1977)

2. Blade Runner (1982)

3. 2001: A Space Odyssey (1968) (Delt 3. plass)

4. The Matrix (1999) (Delt 3. plass)

5. Jurassic Park (1993)

6. Tron (1982)

7. King Kong (1933)

8. Close Encounter of the Third Kind (1977)

9. Alien (1979)

10. The Abyss (1989)

11. The Empire Strikes Back (1980)

12. Metropolis (1927)

13. A Trip to the Moon (1902)

14. Terminator 2: Judgement Day (1991)

15. The Wizard of Oz (1939)

16. Who Framed Roger Rabbit (1988)

17. Raiders of the Lost Ark (1981)

18. Titanic (1997)

19. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)

20. Jason and the Argonauts (1963) (Delt 20 plass)

21. E. T. the Extraterrestrial (1982) (Delt 20. plass)



Sjekk hele listen på:

www.visualeffectssociety.com



(Notis 2)

YouTube- og MySpaceforbud for de amerikanske soldatene

Etter først å ha forbudt blogging, får nå de amerikanske soldatene ikke lenger tilgang til video- og sosiale nettverkssider som MySpace og YouTube, verken i Irak eller i Afghanistan. Årsaken skal være at det amerikanske forsvaret ønsker å redusere trafikk på sitt internett-nettverk for holde det stabilt.



(Notis 3)

Vinyl med integrert Mp3

Ikke alle i musikkbransjen er like opptatt av CD-er og kopisperrer. Noen gir rett og slett blaffen. First Word Record i Leeds er nå i gang med å gi ut den gode gamle vinylplata på en innovativ måte. Som kjøper av vinylplater får du med på kjøpet en kode som du kan bruke til å laste ned en 320 Kbps mp3-fil med samme musikk som på plata, og som du kan bruke som du vil. Nyvinningen har fått navnet DigiWax. Selskapets begrunnelse for å gjøre det på denne måten er at vinyl fortsatt er best når det kommer til lyden, men at det digitale ikke lar seg konkurrere med når det gjelder det praktiske.



(Notis 4)



Lager følelseskart

Den britiske kunstneren Christian Nold lager emosjonelle kart over verdens storbyer. Istedenfor å vektlegge korrekte topografiske størrelser har han fokusert hva byen får folk til å føle på ulike steder. Siden oppstarten i 2004 har 1000 deltakeren blitt utstyrt med en enkel løgndetektorenhet og en GPS- peiler, skriver Dagbladet.no.

Når de frivillige deltakerne har vandret gjennom byene sine, har løgndetektorene registrert følelsene deres på ferden. GPS-peileren har så knyttet de følelsesmessige høydepunktene til geografiske steder. I etterkant har denne informasjonen blitt samlet i egne kart. Nold har nå begynt et samarbeid med myndighetene i London som ved hjelp av kunstnerens metoder skal finne ut mer om de mest belastede bydelene.



(Notis 5)

Joost får inn 300 millioner

Niklas Zennström og Janus Friis har nå fått 300 millioner svenske kroner fra venturekapitalister og medieselskaper for å kunne satse enda sterkere på Joost TV. Zennström og Friis er mennene bak Skype-suksessen. De er nå i gang med et TV-prosjekt som, ifølge dem selv, kommer til å revolusjonere TV-verdenen. Med Joost kan du blant annet se TV-program når du vil helt gratis. De 300 millionene som skal sikre eksistensen av Joost TV en god stund fremover kommer fra Sequioa Capita, Index Venture, CBS, Viacom og den kinesiske milliardæren Li Ka-shing.





Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.