NETTARKIV

Teknopuls 33

18. okt. 2006 - 14:38

Kvinner skal lokkes

Hver tredje spiller i Storbritannia i dag er kvinne, men fortsatt er det få spill som blir designet for eller markedsført spesielt mot kvinner, melder BBC. Verdens største spillselskap EA mener at hvis de bare knekker koden for å få jenter til å spille, ville de tjene mange flere milliarder. Mange selskaper har allerede begynt på milliardjakten. Videospillfirmaet Ubisoft har satt sammen en gruppe av kvinner, Frag Doll, som skal promotere kvinnelige spillere. Et av deres virkemidler er en egen nettside som skal være et vennlig første stopp for kvinner som ønsker å involvere seg i spill. Et annet eksempel er Sony som skal lansere en rosa Playstation.

– Noen voksne kvinner blir noe provosert av dette, men jeg mener det er et forsøk på å få jenter til å spille, sier Kirsten Kearney som er med i Ubisofts kvinnegruppe. Men hun mener at rosa ikke er nok. Hvis jeg skal velge en karakter i et spill og alle karakterene er menn, er ikke spillet noe for meg, sier hun. EA har gjort en undersøkelse som viser at 40 prosent av tenåringsjenter har spilt, men at de mister interessen etter et år. En mulig forklaring, påstås det, er at tenåringsjenter gjennomgår en kompleks utvikling, slik at virkeligheten tar over for den virtuelle verdenen. Derfor er spillene The Sims og Second Life, som bygger bro mellom virkeligheten og den virtuelle verdenen populære. I slike spill kan virkelighetens drømmer leves ut.

– Min søster elsker Second Life. Her har hun kjøpt verdens største brudekjole som hun har på hver gang hun spiller, sier Kearney.

Buena Vista Games satser både på rosa og brudekjoler: De har lansert spill til TV-serien Frusterte fruer for å lokke kvinner foran skjermen. I dette spillet skal spillerne kunne finne ut hemmeligheter om andre hustruer.





Finlands første helaftens dataanimerte spillefilm

Et år etter at Norge fikk sin første helaftens dataanimerte spillefilm, Slipp Jimmy Fri, følger Finland etter. Filmen Keiserens hemmelighet ble laget med et budsjett på 7, 5 million kroner av Helsinki filmi. Om den får norsk distribusjon, vites ikke.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling


Digitalt på bokmesse

En tredjedel av produktene vist frem under bokmessen i Frankfurt tidligere denne måneden, var digitale. Verdens største bokmesse ble grunnlagt i 1478 og har handlet om fysiske bøker siden, men i år var kun halvparten av produktene tradisjonelle bøker slik vi kjenner dem. Siden 2000 har messen hatt en IT-avdeling, men nå holdt ikke produktene til samlet i en hall, men var spredt over hele messeområdet under temaer som skolemedier, språkopplæring, ungdomsmedier, informasjonshåndtering, digitale bibliotek og nettdatabanker.

Tidstypiske ord som Wiki, blogger, communites, podcasts og brukergenerert innhold gikk igjen på messen, skriver Computer Sweden. Nettet har tatt over lydboken som kun sto for ni prosent av messens tilbud.





Filen som må deles

Kunstfilmen Filter finnes bare i fildelingsnettverk. Da den første personen lastet ned filmen, slettet filmkunstskaperen Anders Weberg originalen. Nå lever filmen bare så lenge den deles. På nettstedet P2P Art skriver kunstnerne at det ikke lenger finnes noe originalfilm.

– Jeg kaller prosjektet for flyktighetens estetikk, sier Weberg. Han sammenligner prosjektet med bruken av digitale bilder: – Man kaster bort de bildene man ikke er fornøyd med. I fremtiden finnes det kun perfekte bilder. Men det er ofte de bildene som ble litt feil man husker, påstår han. Filmen han har laget er 73 minutter lang, men handler om en hendelse som bare varer noen minutter. En natt våknet Weberg av et brak og fant sønnen sin på toalettet bevisstløs. Siden 15. september har filmen om denne nattens dramatikk blitt lastet ned 11 000 ganger.





Alle dør

Everyone dies lyder undertittelen på spillet Defcon. Dystert mål for et spill, men så dreier seg da altså om et strategispill hvor ulike fraksjoner kjemper mot hverandre i en verdenskrig. Krigen utvikler seg til en heidundrandes atomkrig, som anmelderen i Dagblad.no kaller det. Som spiller får du umiddelbart plassert ut radarer, rakettsiloer, atomubåter og hangarskip strategisk på verdenskartet, og så er målet å utslette fienden.

Byer er populære mål og kalles rett og slett Megadeaths. Kanskje et spill for verdens mer atomvåpenvennlige politikere slik at de kan få rast fra seg litt?























Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.