PRAKTISK: Når man er sjørøver og planlegger hva man skal gjøre, kan det være greit å snakke sammen.FOTO: Blizzard
GJORT OM: Teksten til Archimedes ble gjort om til bønnebok. FOTO: The Rochester Institute of Technology, Johns Hopkins University og the Stanford Linear Accelerator Center (SLAC)

Teknopuls 23





Gratis bøker fra dataforlag

Har du lyst å lære et nytt dataprogram, men sliter litt med å komme deg gjennom teksttunge bruksanvisninger? Da kan In Pictures-serien være noe for deg. For mens de fleste databøker inneholder over 50.000 ord, består In Pictures-serien kun av en tiendedel av dette, ifølge forlaget. Men det beste av alt når det gjelder denne serien, er at du kan laste ned minst 50 sider av boken gratis først, før du bestemmer deg for å kjøpe resten. Kanskje det også holder med den første delen av boken for å få deg i gang også.

Over 20.000 mennesker lastet ned bøker fra nettstedet www.inpics.net i sommer. Da ble serien lansert, og alle bøkene var gratis.

– Vi kunne ha brukt 100.000 dollar på reklame som de fleste uansett ville ha ignorert, sier gründeren av In Pictures serien Chris Chauras til Animation Flash. – Vi bestemte oss derfor for å gi bort bøker til en verdi av 100.000 dollar i stedet. Slik kunne folk prøve bøkene først og så skryte av dem til andre.

I motsetning til andre elektroniske bøker som selges online, er det lov til å kopiere og dele de nedlastbare bøkene til In Pictures. Forlaget oppfordrer faktisk også til dette. Bøkenes Creative Commons-lisens hindrer kun leseren fra videresalg og fra å endre bøkene uten tillatelse.

Er du skuffet over ikke å ha fått med deg sommerens tilbud om gratis nedlasting av hele boken? Trøsten er at forlaget vil gi ut en gratis bok i måneden. Har du lastet ned de første sidene av en bok, koster resten kun 25 kroner. Photoshop og Dreamweaver er noen av programmene de har utgitt billedbøker om.













Koder for kreativiteten

Kunstneren Marius Watz, som er kjent for sitt virke i den elektroniske delen av kunstverdenen, har startet bloggen Code & Form. Her finner du programmeringskoder bak en del elektroniske kunstverk. Kanskje noe å bli inspirert av? Sjekk: www. workshop.evolutionzone.com/









Duran Duran spiller virtuell konsert

Et av 80-tallets store band, Duran Duran, skal spille en virtuell konsert i den virtuelle verdenen Second Life. Bandet er de første store stjernene som annonserer en virtuell tilstedeværelse i spillet. Second Life er en 3D-verden som er skapt og eid av spillets innbyggere. Livet i spillet speiler virkeligheten. Økonomien i spillet florerer, kjøp og salg av eiendommer, gjenstander og tjenester skjer i en så stor skala at det omsettes for flere millioner amerikanske dollar hver måned i spillet. Over 370.000 mennesker har en karakter, kalt avatar, i spillet.

– Da jeg oppdaget Second Life for noen måneder siden, ble jeg overrasket over mulighetene. Det er en surrealistisk blanding av et bisart reality-tv-program og et videospill, sier et av bandmedlemmene til BBC. Det britiske kringkastingsselskapet har selv deltatt i Second Life. BBC Radio 1 leide tidligere en øy i Second Life for å arrangere en musikkfestival.









Spillere snakker mer og mer.

Når mange spillere møtes i de ulike online-spillene, er behovet stort for å kommunisere. Men det mangler fortsatt integrerte løsninger for å prate med hverandre. Det meste er lagt opp til at man skal bruke tekst. Derfor bruker de fleste spillere tredjeparts programvare som Skype, som lar opp til 10 stykker prate om gangen. Ulempen er at disse tjenestene ikke låser spilleren til spillet. Nå skal selskapet Vivox lansere et onlinebasert telekonferansesystem som lar seg bedre integrere med brukergrensesnittet til spillet du spiller. Du skal blant annet kunne hindre andre spillere i å snakke når du selv har kommandoen og skal gi ordre. Det vil blant annet styrke kommunikasjonen i store slag. Vivox utvikler også muligheten til å kunne kalle inn de som ikke er online til viktige oppgjør i spillet, skriver Wired.













Archimedes' tekster gjenoppdaget

Ved Stanford University har man nå dekodet matematiske tekster fra en av matematikkens store menn.

– Archimedes ville ha syntes dette var veldig stas. Hvor fantastisk hadde det ikke vært for ham å kunne se inn i fremtiden og se at vi bruker hans teorier på å gjenoppdage hans antikke skrifter, sier senior konservator Abigail Quandt ved Walters Art Museum i Balitmore, til San Francisco Chronicle

Quandt er en del av teamet som det siste året blant annet har brukt en røntgenstråle på størrelsen med et hårstrå for å finne jernpartikler som var igjen i det bleknede blekket på dokumentene. Archmedes skrev opprinnelig på papyrusruller. Teksten ble kopiert over til det mye mer holdbare geiteskinnpergamentet i det tiende århundre. Men i det 13. århundre skrapte munker i Konstantinopel av tekstene og brukte pergamentet til å lage bønnebok. Manuskriptet til Archimedes skal innholde like mange diagrammer som ord. Sjekk www.exploratorium.edu/archimedes/index.html for flere bilder og forklaring på metodene brukt ved universitetet.