Teknologi som skolefag

De tre SV-representantene Rolf Reikvam, Lena Jensen og Øystein Djupedal har levert et privat forslag til Stortinget om å innføre teknologi som obligatorisk emne i grunnskolen.

Til Teknisk Ukeblad sier Rolf Reikvam at han tror forslaget vil bli vedtatt. Det er ikke noe som skaper partipolitisk strid, og det er heller ikke et forslag som krever mye penger.

- Det er først og fremst snakk om å legge føringer i læreplanen. Vi regner med å få støtte, også i departmentet, sier Reikvam. Han karakteriserer det som et viktig forslag og understreker tverrfagligheten i forslaget, som NITO opprinnelig står bak.

Positivt avventende

- Dette er absolutt et spennende forslag, sier Høyres Ine Marie Eriksen. Hun er saksordfører for teknologiforslaget. Behandlingen er utsatt til høstsesjonen, og Eriksen vil ikke forskuttere noen støtte fra Høyre.

- Utsettelsen skyldes at vi ønsker å se det i sammenheng med hva som kommer frem i rapporten fra kvalitetsutvalget som blir lagt frem 5. juni. Det kommer mange gode enkeltforslag, men vi må se heltheten, understreker saksordføreren. Eriksen tror dette forslaget blir debattert ut fra rent faglige hensyn og frykter ikke partipolitiske skiller.

I Utdanningsdepartementet vil ingen kommentere forslaget. Begrunnelsen er at det først skal behandles til høsten.

I 1996 initierte NITO prosjektet Teknologi i skolen. Det startet med fire skoler i 1997. I 2001 var tallet på skoler i prosjektet kommet opp i 60.

I sitt forslag viser de tre SV-representantene til en rapport som viste at elevene var nærmest entydig positive til teknologiprosjektet, og tilbakemeldingene fra lærerne var at prosjektet har hatt positiv innvirkning på skolens miljø, både faglig og sosialt.