FINALIST: Peugeot Allscape HD kaller designeren fra Venezuela denne hybrid-modellen. (Bilde: Peugeot)
PARKERING: Dette designet - Moodif - er laget av finalens yngste deltaker: En 18-åring fra Canada. Modellen skal være perfekt for bykjøring, siden leddet i midten kan trekkes sammen så bilen blir nesten en meter kortere. Da blir lukeparkering en lek. (Bilde: Peugeot)
FLUESYN: Hi-tech har den slovakiske designeren kalt denne modellen, hvor hele ruta skal være digital - og gi sjåføren all informasjon, til og med om fotgjengere som skal over veien. En 3D-scanner med kamera skal gjøre det mulig å se klart som dagen tross stummende mørke. På tanke-stadiet høres det jo flott ut. (Bilde: Peugeot)
STILIG: Peugeot ønsker å styrke sin profil som produsent av stilige biler, men egentlig er de formgitt av et italiensk spesialstudio. (Bilde: PEUGEOT )

Tegn bilen selv!

  • Motor

Konkurransens tema

  • Peugeot ønsket i år at designere skulle gjenfortolke bilen som en kilde til ekte nytelse.
  • Seks bokstaver oppsummerte filosofien til konkurransen: P.L.E.A.S.E. innovate!
  • Designerne skulle forestille seg og designe en ny type bil ut i fra følgende kriterier: Pleasurable (to drive), Lively, Efficient, Accessible, Simple, Ecological.
  • Det er fjerde gang Peugeot arrangerer en slik designkonkurranse.
  • Årets vinner offentliggjøres i slutten av februar.


Av deltagerne i konkurransen var åtte nordmenn, som totalt hadde levert ti designforslag. Ingen av disse kom til finalen.

PR-stunt

Konkurransens tema var å "gjenfortolke bilen som en kilde til ekte nytelse, gjennom akronymet P.L.E.A.S.E.” Du verden. Men kanskje er det sant, at all PR er god PR?

Konkurransen ”er en del av Peugeots arbeid med å forsterke det franske bilmerkets posisjon”. De ønsker nemlig å være en av bilverdenens ledende aktører når det gjelder moderne design. Konkurransen har vært åpen for amatører, industridesignere og andre aspirerende fra hele verden.

Også amatører

Konkurransen er nå inne i utvelgelsesfasen. Frem til 23. januar er de 30 beste prosjektene publisert på konkurransens internettsider. Her kan du stemme på din favoritt.

De 10 beste prosjektene går videre til finalen. Hvem dette blir, offentliggjort i slutten av januar.

Vinneren, som kåres av en jury bestående av representanter fra blant annet Peugeot Design Centre og Microsoft Xbox, utropes i midten av februar.

Fete premier

Det vanker gode premier til vinneren av den prestisjetunge konkurransen. Vinnerprosjektet vil bli bygd som fullskala konseptbil og stilt ut på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt høsten 2007 - en utstilling som trekker til seg nesten en million besøkende.

Bilen vil også bli benyttet i bilspillet Project Gotham Racing til Xbox 360. I tillegg får vinneren en sjekk på € 6.000,- (Ca. NOK 50.000,-), samt at bilen vil bli masseprodusert som modellbil.