ARBEIDSLIV

Tar tempen med fiber

18. okt. 2001 - 07:15

Optomeds mål er klart. De skal bli en ledende, internasjonal leverandør av fiberoptiske instrumenteringssystemer for medisinsk diagnose og terapi. Det første produktet, en temperaturprofilmåler for bruk i termisk kreftbehandling, er ferdig utviklet.

– Vi har nettopp startet industrialiseringsprosessen, og målet er å ha produktet på markedet på nyåret 2003, sier Reinold Ellingsen.

– Men først må vi ha på plass et kvalitetssikringssystem i bedriften for å få CE-godkjenning i Europa og tilsvarende FDA-godkjenning for det amerikanske markedet.

Først ute

Optomeds temperaturmålesystem er det første i sitt slag på markedet. Det skal benyttes i forbindelse med to av de mest utbredte krefttyper, nemlig prostatakreft og brystkreft.

– Systemet er for tiden under uttesting ved Rikshospitalet i Oslo og ved Harvard University og Stanford University i USA. Ved de to sistnevnte hadde vi garantert ikke sluppet til om de hadde hatt et alternativ i hjemmemarkedet, sier Ellingsen.

Store gevinster

Det er i dag en tendens i medisinsk behandling at flere og flere operasjoner utføres som såkalte minimum invasive inngrep.

– Vi er med på å redusere hovedproblemet i denne sammenhengen, nemlig en nøyaktig temperaturkontroll. Det betyr lavere dødelighet ved selve inngrepet. Det betyr også at pasienten kan behandles poliklinisk, med de besparelser dette gir både i form av bedre komfort for pasienten og reduserte antall liggedøgn, sier Ellingsen.

Flere produktideer

Optomed arbeider også med en biosensorteknologi for måling av immunologiske reaksjoner. Dette er en generisk teknikk med flere mulige anvendelser, som for eksempel måling av ulike typer betennelsesreaksjoner.

– Helt konkret legger vi for tiden størsteparten av våre ressurser i å utvikle en unik biosensor som inneholder aktive biomolekyler. Vi mener å være på terskelen til et gjennombrudd i dette arbeidet, sier Ellingsen.

Han sier også at dette vil være en helt annen type produkt enn den omtalte temperaturmåleren. Der dreide det seg om et nisjeprodukt i små serier, mens det nye vil være et typisk volumprodukt som er rettet mot store deler av det kjemisk, diagnostiske markedet. Planen å komme på markedet med produktet om tre–fire års tid.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.