Tar sølv med ADSL

  • ikt

NextGenTel hevder å ha 25-30 prosent av ADSL-markedet i Norge, mens Telenor har 65. Om Stokkes tall stemmer er andre aktørers andel forsvinnende liten.

NextGenTel henvender seg både til privat- og bedriftsmarkedet, med henholdsvis 80 og 20 prosents andel av abonnentene i dagens situasjon. Likevel kommer 40 prosent av omsetningen fra bedriftsmarkedet.

- Vi tilbyr aksess og internett-tjenester med innhold. Skal man lykkes, kan man ikke bare være i bedriftsmarkedet og tro at man kan operere med høye priser og marginer. Ved å bygge et så kosteffektivt nett som mulig for privatmarkedet, vil vi være mer konkurransedyktige også i bedriftsmarkedet. I privatmarkedet er vi nødt til å levere store antall linjer hver eneste dag. Dette kommer godt med når vi skal levere hjemmekontorløsninger til store norske bedrifter, sier Stokke.

Lavere kobberleie

NextGenTel leier kobberkabler i Telenors nett og baserer seg på såkalt operatøraksess. Hvor høy man mener leieprisen skal være, avhenger av hvilken side av bordet man sitter på.

- Vi er godt fornøyd med de prisreduksjonene vi nå har oppnådd, sier Stokke, uten å nærmere inn på tallene. - For operatører som tilbyr DSL-basert bredbånd i Norge, er kostnadene nede på et nivå som innebærer at bredbånd basert på eksisterende infrastruktur, nå vil befeste sin stilling som det mest kostnadseffektive og hurtigst voksende bredbåndsalternativ også i Norge.

Stokke lover imidlertid ikke redusert pris ut til sine kunder. Han tror heller på en prisøkning, og henviser blant annet til Sverige, hvor Telia nå annonserer vesentlig høyere priser enn i dag. - Men avtalen gjør det lettere for oss å bygge raskere enn opprinnelig planlagt, og kanskje også flere steder. Hvilke steder det blir er det markedet selv som bestemmer, sier Stokke.

NextGenTel har allerede bra dekning i Bergen. Utbyggingen frem mot sommeren vil i stor grad foregå i Oslofjord-området, pluss noe fortetting i Trondheim, Stavanger og Kristiansand.

Viktig IBM-avtale

NextGenTel overlater bygging og installasjon av nettet til andre. - Vi skal ikke ha feltpersonell i bedriften. Målet er ikke å bli en stor bedrift i antall ansatte, sier Stokke.

Selskapet inngikk nylig en avtale med IBM om levering av utstyr og tjenester verdt om lag 75 millioner kroner for den kommende utbyggingsfasen. NextGenTel har i dag ca 20.000 registrerte kunder. Kontrakten med IBM vil utvide selskapets totale kapasitet til rundt 30.000 abonnenter. NextGenTel planlegger også å samarbeide med IBM om innholdstjenester. Alt i alt kan samarbeidet få et totalt omfang på nærmere 200 millioner kroner.

Formidlere

- Kundene er opptatt av fast pris, alltid på og høy hastighet. I tillegg kommer selvsagt innholdstjenester. Vi ønsker ikke selv å produsere innhold. Vår oppgave er formidling, og vi søker å finne frem til produkter som har en kommersiell verdi for våre kunder. Det vi tror kommer først, er ulike varianter video på forespørsel. I tillegg kommer e-læring, spill og flere andre produkter som vi legger inn på vår bredbåndsportal, sier Stokke.

Han ser på inneværende år som et eksperimentår og venter å tjene gode penger iI 2004. - Vi har lagt inn en del mekanismer i vårt utstyr som skal tette igjen flest mulig sikkerhetshull. Men vi kan aldri garantere 100 prosent sikkerhet. De som velger vår VPN-løsning, er i et lukket nett med forholdsvis god sikkerhet. I tillegg kan man selvsagt eksempelvis velge krypteringsløsninger i tillegg.

Til privatkundene formidler NextGenTel brannmur-programvare fra Norman. Mange av kundene bruker også billige og til dels gratis løsninger som kan hentes fra internett.

Ved siden av ADSL, som tilbys nå, lansere selskapet i nærmeste fremtid SHDSL. Dette er en symmetrisk 2,3 Mbit/s løsning, som vil basere seg på det allerede bygde nettet, men med noe forskjellig elektronikk i sentralene og en annen type utstyr hos kunden.

Fakta om NextGeTel

NextGenTel AS ble startet i mars 2000. Flere av initiativtagerne har sin bakgrunn i Nera, blant andre administrerende direktør Olav Stokke. Selskapet har i dag ca 95 ansatte. De fleste holder til i Bergen, men selskapet har også kontorer i Oslo, Trondheim, Stavanger og Kristiansand.