– Vi har jevn og god framdrift, og nå er det utført rundt 100.000 arbeidstimer på E39 Myrmel-Lunde. Arbeidet er gjort uten uhell som har medført personskade, og det er vi svært fornøyde med, sier byggeleier Jan Bjarne Thorsnes i Statens vegvesen, på strekningen som nå blir utbygd mellom Førde og Lavik, på hovedveien Ålesund-Bergen.
Nylig er påføring av pe-skum og sprutbetong gjennomført i hele tunnelen, og støp av bankett og føringskant er utført. Samtidig er elektroarbeidet i gang inne i fjellet, og installasjon av lys, ventilasjon og sikkerhetssystem vil pågå frem til i høst.
– Vi tar sikte på å åpne tunnelen for trafikk i desember. Trafikken må også inn i tunnelen en periode før alt er ferdig, slik at vi får gjort klar tilkoblingene inn mot Myrmel fra begge endene, sier Thorsnes.
Klart for asfaltering
Snø og is holder fortsatt et godt tak rundt veianlegget, tross i at våren nå melder sin ankomst. På slutten av 2022 kom frost og kulde litt for kjapt på anleggsarbeidet, slik at et godt strekk i hver ende av veianlegget akkurat ikke rakk å få asfalten på.
– Vi starter med asfaltering så snart telen slipper og asfaltverkene er i drift igjen etter vinteren. Da vil trafikantene få kjøre på ny vei i begge ender av anlegget, sier Thorsnes, og legger til at inni tunnelen er første asfaltlaget på plass, slik at det er rent og fint for anleggfolkene å jobbe der inne.
I snitt er det rundt 40 personer i arbeid på E39 Myrmel-Lunde, både fra hovedentreprenør Birkeland Entreprenørforretning og underentreprenørene. Ute er det stort sett arbeidsfellesskapet mellom Fosse Maskin og Hirth Himle som står for graving, muring og masseflytting.
Godt samarbeid
Langs veien utenfor tunnelen skal det gjøres mer fjellsikring, det skal monteres fanggjerder, betongmurer og hjortegjerder. Ved avkjøringen til Lunde blir det også bygd en større busstopp med snuplass. For noen uker siden var portalene i begge ender ferdig murte, og nå pågår det muring blant annet på sørsiden av tunnelen.
– Arbeidet på anlegget har gått svært bra, og vi har hatt et godt og løsningsorientert samarbeid med Birkeland Entreprenørforretning og deres underentreprenører, sier Thorsnes.
Det nye veianlegget vil få en stor betydning for trafikksikkerheten på strekningen, og sjåførene vil kunne holde jevn fart med slake svinger. Tidligere har det vært en del trafikk med landbruksmaskiner på E39 her, og denne ferdselen vil kunne gå på gamleveien og et godt nettverk av landbruksveier når ny vei åpner.
Skal erstatte Østlandets problemtog – er forsinket igjen