Tar påskeferie med full kontroll på framdriften på E39 Myrmel-Lunde

Arbeidet på E39 Myrmel-Lunde er godt i rute, og det går mot åpning helt på tampen av året for veiprosjektet på 3,9 kilometer i Gaular kommune.

Byggeleder Jan Bjarne Thorsnes (t.v.) og fungerende prosjektleder Ole Martin Lilleby ved nordre tunnelportal.
Byggeleder Jan Bjarne Thorsnes (t.v.) og fungerende prosjektleder Ole Martin Lilleby ved nordre tunnelportal. Foto: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
31. mars 2023 - 12:14

– Vi har jevn og god framdrift, og nå er det utført rundt 100.000 arbeidstimer på E39 Myrmel-Lunde. Arbeidet er gjort uten uhell som har medført personskade, og det er vi svært fornøyde med, sier byggeleier Jan Bjarne Thorsnes i Statens vegvesen, på strekningen som nå blir utbygd mellom Førde og Lavik, på hovedveien Ålesund-Bergen.

Nylig er påføring av pe-skum og sprutbetong gjennomført i hele tunnelen, og støp av bankett og føringskant er utført. Samtidig er elektroarbeidet i gang inne i fjellet, og installasjon av lys, ventilasjon og sikkerhetssystem vil pågå frem til i høst.

– Vi tar sikte på å åpne tunnelen for trafikk i desember. Trafikken må også inn i tunnelen en periode før alt er ferdig, slik at vi får gjort klar tilkoblingene inn mot Myrmel fra begge endene, sier Thorsnes.

Klart for asfaltering

Anlegget består av ca. 1 km tunnel, som går under gårdene i grenda Myrmel. På hver side av tunnelen er det rundt 1,5 km ny vei som skal bygges, og denne vil gå ganske nær dagens trase.
Anlegget består av ca. 1 km tunnel, som går under gårdene i grenda Myrmel. På hver side av tunnelen er det rundt 1,5 km ny vei som skal bygges, og denne vil gå ganske nær dagens trase.

Snø og is holder fortsatt et godt tak rundt veianlegget, tross i at våren nå melder sin ankomst. På slutten av 2022 kom frost og kulde litt for kjapt på anleggsarbeidet, slik at et godt strekk i hver ende av veianlegget akkurat ikke rakk å få asfalten på.

– Vi starter med asfaltering så snart telen slipper og asfaltverkene er i drift igjen etter vinteren. Da vil trafikantene få kjøre på ny vei i begge ender av anlegget, sier Thorsnes, og legger til at inni tunnelen er første asfaltlaget på plass, slik at det er rent og fint for anleggfolkene å jobbe der inne.

I snitt er det rundt 40 personer i arbeid på E39 Myrmel-Lunde, både fra hovedentreprenør Birkeland Entreprenørforretning og underentreprenørene. Ute er det stort sett arbeidsfellesskapet mellom Fosse Maskin og Hirth Himle som står for graving, muring og masseflytting.

Godt samarbeid

Birkeland Entreprenørforretning har hovedentreprisen på prosjektet, med blant annet BMO som underentreprenør. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Birkeland Entreprenørforretning har hovedentreprisen på prosjektet, med blant annet BMO som underentreprenør. Foto:  Statens vegvesen

Langs veien utenfor tunnelen skal det gjøres mer fjellsikring, det skal monteres fanggjerder, betongmurer og hjortegjerder. Ved avkjøringen til Lunde blir det også bygd en større busstopp med snuplass. For noen uker siden var portalene i begge ender ferdig murte, og nå pågår det muring blant annet på sørsiden av tunnelen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

– Arbeidet på anlegget har gått svært bra, og vi har hatt et godt og løsningsorientert samarbeid med Birkeland Entreprenørforretning og deres underentreprenører, sier Thorsnes.

Det nye veianlegget vil få en stor betydning for trafikksikkerheten på strekningen, og sjåførene vil kunne holde jevn fart med slake svinger. Tidligere har det vært en del trafikk med landbruksmaskiner på E39 her, og denne ferdselen vil kunne gå på gamleveien og et godt nettverk av landbruksveier når ny vei åpner.

E16 ved Løkjisberget Vestre Slidre i Valdres, før utbyggingen.
Les også

Ruster opp E16: Her kommer det en skjæring på 36 meter

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.