– Selskapet ser meget alvorlig på driftsproblemene og har en åpen dialog med Finanstilsynet og bankene for å sikre at alle sider av hendelsene i påsken blir belyst, skriver EDB Ergogroup i en pressemelding fredag.
Bakgrunnen er utfall av systemene som sørger for drift av betalingssterminaler og nettbanker for de fleste bankkunder her i landet.
Første gang var i påskeuken, og det skjedde på nytt i går.
Les mer: Ny datasvikt i bankene
Krever rapporter
Kommunikasjonsdirektør Geir Remman sier til Teknisk Ukeblad at de to tilfellene ikke har noen sammenheng.
Nå har Finantilsynet sett seg lei på datasvikten og krever daglige rapporter fra selskapet.
Les mer: Finanstilsynet refser nettbankfeil
Og innen fredag om to uker må selskapet levere en gjennomgang av årsaker til utfallene og langsiktige tiltak.
Sjekker alt
EDB Ergogroup reagerer med et løfte om å saumfare alt som tenkes kan.
– Selskapet har iverksatt en grundig revisjon for å se på forbedring av prosesser og systemer, samtidig som sentrale sider av verdikjeden knyttet til betalingsinfrastrukturen vil gjennomgås, skriver konsernsjef Terje Mjøs i pressemeldingen.
Alvorlig
– Vi ser meget alvorlig på driftsproblemene som har medført betydelig ulempe for bankene og deres kunder, sier han.
EDB ErgoGroup har allerede iverksatt det man beskriver som ekstraordinære kontrolltiltak for å hindre at lignende situasjoner oppstår.