Maskiner & utstyr

Tar i bruk Norges største helelektriske lastebil med totalvekt på 66 tonn

Verdalskalks anlegg i Verdal får i dag overlevert Norges største helelektriske lastebil.

Det nye vogntoget til Verdalskalk skal gå med fireakslet tipphenger.
Det nye vogntoget til Verdalskalk skal gå med fireakslet tipphenger. Foto: Norsk Scania
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
22. feb. 2023 - 10:49

Med en totalvekt på 66 tonn vil den årlig frakte cirka 120.000 tonn med kalk fra bruddet og ned til havnen for utskipning. Forbruket av fossilt drivstoff på ruten vil reduseres med hele 58.800 liter, og utslippet av CO2 med 156 tonn.

– Vi er veldig stolte av å være pionerer på dette området, sier Ketil Aksnes i Verdalskalk.

–  Med den nye bilen i drift vil det også bety mindre støy for beboerne langs vår 20 kilometer lange transportrute, og det blir nok en positiv opplevelse.

Lastebilen er del av Scanias Pilot Partner program, som i samarbeid med kunder tar frem transportløsninger som ikke er introdusert på markedet. 

Spesifikasjonene på bilen er:

  • P 45 B6X2/4NB
  • Førerhus CP17N
  • Akselavstand 4550 mm
  • 9 Batterier 300 kWh batterikapasitet
  • Elektrisk Motor: 450kW, 3500nm Kontinuerlig effekt
  • Girkasse: 6-trinns girkasse
  • Bakaksel med navreduksjon
  • 31 tonn totalvekt på bil (10 + 12,7 + 8,3)
  • 74 tonn teknisk totalvekt
  • Ladekapasitet 130 kW

– Scania har allerede en rekke biler med forskjellige transportløsninger i Sverige, men dette er den første vi setter i drift i Norge, sier Tony Sandberg, direktør Pilot Partner i Scania CV.

– Norge er et foregangsland når det gjelder transportløsninger med fokus på å redusere klimabelastningen, og jeg er sikker på at vi kommer til å levere flere biler fra Pilot Partner konseptet vårt til Norge.

– Et langt og godt samarbeide med Verdalskalk gjorde det helt naturlig å kontakte dem da muligheten for å tilby en elektrisk lastebil til deres transporter dukket opp. Verdalskalk har alltid utfordret oss på å finne gode transportløsninger, og alternative løsninger for å redusere utslippene har stått på agendaen i mange år, sier selger i Norsk Scania, Rune Wuttudal.

Prosjektleder Hege Hedlevær (i midten) sier de har lagt opp til at skolebygget kan koble seg på fjernvarme etter hvert. Her står hun i en av Cissi Klein videregående skoles trapper, som er bygget med gjenbruksmaterialer.
Les også:

Utslippsfri skole gir strømproblem for byen

 

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.