GJØR-DET-SELV KASSE: Ved slike kassaapperater kan du selv scanne varene du kjøper i buktikken. Du overtar altså jobben til kassadame. (Bilde: RAGNA KRONSTAD )
ENKELT PÅ LAGER: Pallene bare dras gjennom en portal med RFID-antenner. Vips så vet butikken din hva som er på lager og ikke. (Bilde: RAGNA KRONSTAD)
INTERAKTIV GARDEROBE: Henger du plagget du vil prøve på knaggen i garderoben kan en video automatisk spille av en video med plagg som passer til. Du kan også velge å se plagget i en annen farge. (Bilde: RAGNA KRONSTAD)
FREMTIDSHANDEL: I fremtiden blir handleturen enklere og kanskje morsommere. Her en installasjon fra Cebit-messen. (Bilde: RAGNA KRONSTAD )
SCANNER FRUKT: Metro Group avbilder frukt med et spesielt kamera. Det finner ut hvilken frukt du veier og printer deretter ut vekt og pris automatisk. (Bilde: RAGNA KRONSTAD)
ANTENNE I KJØLESKAP: Slik kan kjøleskaphyllen din se ut. Antennetråder er innebygd i hyllen. På osten er en RFID-brikke. Kjøleskapet har hele tiden kontroll på om osten er holdbar eller ikke. (Bilde: RAGNA KRONSTAD)
GLAD I PIZZA? Er du like glad i pizza som denne Metro Group-ansatte kan de glede deg. I fremtiden kan det komme ovner som automatisk forteller deg hvordan du skal steke ferdigpizzaen. Selvfølgelig skjer dette via RFID-teknologi. (Bilde: RAGNA KRONSTAD)
UNNGÅ ROSA KLÆR: I fremtiden kan også vaskemaskinen gi deg vaskeråd ved hjelp av RFID-klærne kan gi beskjed til maskinen om hvordan de skal vaskes. Blander du rødt og hvit vil alarmen automatisk gå på. (Bilde: RAGNA KRONSTAD)

Tar farvel med kjedelige handleturer

  • nettarkiv

Det intelligente kjøleskapet vi har hørt om i mange år, var endelig å se som prototyp på IT-messen CeBit i Tyskland. Med egne øyne kunne nysgjerrige besøkende selv erfare hvordan kjøleskapet sier fra når varer mangler.

- Forbrukerne lager en egen liste over mat han eller hun gjerne vil ha i kjøleskapet. Takket være matvarenes RFID-brikker og hyllenes innebygde avleserantenner, vil man på en egen skjerm få informasjon om hvor lenge maten er holdbar og hva som mangler. Denne informasjonen kan sendes til mobiltelefonen din eller din egen såkalte Personal shopping assistent, forklarer pressetalsmann Christian Mass i Metro Group. Han forteller at systemet allerede er i bruk av et stort sykehus i New York.

Future Store

Metro Group er en av første representantene fra varehandelen som deltok på en av verdens største IT-messer. Konsernet, som har 250 000 ansatte og omtrent 2100 butikker i 30 land, har en egen divisjon som kun jobber med fremtidens teknologi innen varehandel. For noen år siden åpnet de en egen Future Store i Rheinberg utenfor Düsseldorf for å teste ut ny RFID-teknologi. Her finnes allerede noen produkter med egne RFID-produkter, som blant annet barberblader fra Gillette og smøreost fra Philadelphia.

Kundene i denne fremtidsbutikken er allerede godt vant med å bruke Personal shopping assistent, som er en liten terminal, festet til varevognen. Den kan lese av strekkoden på alle varer og gi informasjon om pris og hvor forskjellige varer befinner seg i butikken. Metrokonsernet tar også i bruk vekter med spesialiserte kameraer som gjenkjenner tekstur og farge på varen som bli avbildet. Slik slipper man å taste inn type frukt eller varenummer for å finne ut av pris.

Inn i prøverommet

Metro Group viste også frem eksempler på hvordan fremtidens shopping kan fortone seg på Cebit. Snart kan man ved hjelp av RFID-brikker som er sydd inn i klærne, få nyttig tilleggsinformasjon inne i prøverommet. På messen ble det vist frem en skjerm som automatisk kan vise deg hva slags andre plagg som passer med plagget man tok inn i prøverommet.

I fremtiden kan vi også ikke bare ha RFID-kjøleskap, men også vaskemaskiner og ovner som kan lese av informasjon fra RFID-brikker. Koblet opp mot egne terminaler husholdeningsmaskinene fortelle deg hvilken temperatur en bestemt ferdigrett skal stekes i eller hvilken vask et bestem klesplagg tåler.

Sparer mye

Selv om standen på CeBit viste RFID-teknologien i full bruk, tror Maas at alle varer først vil få RFID-brikker om 10 år. Kostnadene per enhet er ennå for dyr. Teknologien er fortsatt mer aktuell for det som skjer på bakrommene og i lagrene. - Vi regner nå med å spare 8, 5 millioner Euro i Tyskland. Det høres kanskje ikke mye ut, men det innebærer i første omgang bare bruk av RFID-teknologi i 2 av totalt 11 steg som kan forenkle vareflyten fra produsent ut til kunde, forklarer han. Metro Group kommer i år blant annet til å utsyre kartonger som kommer inn til lagrene med RFID-brikker. Informasjon som automatisk avleses ved innkjøring på lager, samkjøres med sentrale datasystemer og man har hele tiden oversikt hva som er hvor i systemer. – Vi sparer enormt på å slippe å lese av alle kartongers strekkoder manuelt. Globalt vil gevinsten være enorm, sier Maas.