NETTARKIV

Tar av

6. feb. 2003 - 16:12

HANDEL PÅ INTERNETT er en gedigen vekstbransje tross alle dystre spådommer. Nordmenn kjøpte i fjor varer og tjenester for 18 milliarder kroner via nettet, en vekst på 44 prosent fra året før, som igjen vokste 49 prosent fra 2000. Ingenting tyder på at veksten vil stoppe.

Vi - 1,7 millioner nordmenn - kjøper oftere og oftere varer og tjenester på nettet, viser den siste e-handelsundersøkelsen MMI har gjort for stiftelsen eforum. Og vi kjøper for større beløp hver gang. I 2002 kjøpte e-handlerne for 900 kroner hver måned i gjennomsnitt. Sterkest vekst var det i kjøp over 2000 kroner.

Ola og Kari nordmann er ikke lenger redde for at hackere og andre skal svindle dem. Det er knapt en nordmann som ikke håndterer egne bankkonti via internett. Med sin gebyrpolitikk, lange køer og forbedrede internettjenester har bankene lokket kundene sine over til nettet. Brukerne blir hekta når de oppdager hvor greit det er å betale regninger på denne måten. Når selv besteforeldregenerasjonen er blitt fortrolig med betaling over nett, har vi vært gjennom en revolusjon på linje med e-post.

Så langt har kjøp av reiser vært den store vinneren. Flybilletter, andre billetter, feriereiser og hotellopphold er mest populære. Naturlig nok. Nettet gjør det raskt og enkelt å skaffe seg oversikt over gode tilbud og ganske enkelt å bestille og betale billettene. Men fortsatt har mange nettsteder mye å gå på når det gjelder brukervennlighet.

Nettleverandørene som har greid seg gjennom brottsjøene etter dotcom-fallet, har skapt en sterk plattform for videre vekst. Vi har bare sett starten på norsk e-handel. Når nye grupper blir fortrolig med nettet som handelskanal og flere får bedre internettforbindelse, vil handelen øke ytterligere. Gjennomsnittsnordmannen bruker mange ganger mer enn 900 kroner i måneden på kjøp av varer og tjenester.

Dette lover godt for internettbransjen i 2003.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.