Motor

Tapetserte seierspallen i økonomiløp

Truls Tunmo
14. mai 2007 - 15:32

Hele fire ganger entret det norske teamet seierspallen for å motta de gjeve prisene.

Med to førsteplasser og to andreplasser, ble gjengen fra Høgskolen i Østfold belønnet med flest priser av de 225 lagene som var med i årets utgave av det tradisjonsrike økobilløpet.

To klasser

I Shell Eco marathon konkurreres det i to klasser – Urban Consept og Protptype. Det utdeles en rekke priser i begge klassene, og Prototypebilen til studentene fra Østfold vant designprisen.

I Urban Consept fikk de den nest gjeveste prisen i eco design, blant annet for deres bruk av resirkulerbart materiale i bilen. I samme klasse stakk studentene også av andreplass i sikkerhet.

Totalt greide nordmennene også å vinne førsteprisen for kommunikasjon i teamet. I fjor deltok skolen med North1. Les om fjorårets løp her.

Dårlig på distanse

Selv om elevene fra Høgskolen i Østfold jublet hemningsløst over de fire prisene, måtte de finne seg i å stille langt bak i køen på hovedintensjonen til Shell Eco marathon – å kjøre lengst mulig på en liter drivstoff.

I Urban Consept ble det en 18. plass av totalt 20 team, i Prototype en 120 plass av totalt 124. Resultatene ble henholdsvis 74 kilometer og 141 kilometer. Til sammenligning greide vinneren i Prototype det kunststykket å kjøre 3039 kilometer omregnet til et forbruk på en liter bensin. Dermed moste studentene ved LPTI St Joseph La Joliverie-universitetet sin egen rekord fra i fjor med snaut 400 kilometer!

Verdt å merke seg er at elever fra Eidsvoll videregående skole debuterte i Shell Eco marathon med en 17. plass i sin Urban Consept bil med 89 kilometer på en liter drivstoff.

Fantastisk

Professor i industriell design ved Høgskolen i Østfold, Petter Øyan, er kjempestolt av elevene sine.

– Vi er det teamet som vinner flest priser, og det er helt utrolig. Alle som er med i teamet har gjort en kjempejobb, og årets løp forteller oss at vi har gjort mye riktig. Nå skal vi jobbe hardt for å forbedre også antall kjørte kilometer neste år. Dette er en lang prosess, men jeg er sikker på at vi kommer til å lykkes med selve kjøringen etter hvert. En stor takk vil jeg også rette til Per Toftner ved Borg Innovasjon som jobber tett sammen med oss i hele prosjektet. Uten Per hadde det ikke blitt noe løp på oss her nede. Den innsatsen han gjør er helt enestående, sier Petter Øyan.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.