MOTOR

Taper millioner på flymotorer

CFM56-motorer venter på å bli montert på Boeing 737-fly på fabrikken i Renton. Med tid og stunder blir slike motorer sendt blant annet til Sola for vedlikehold.
CFM56-motorer venter på å bli montert på Boeing 737-fly på fabrikken i Renton. Med tid og stunder blir slike motorer sendt blant annet til Sola for vedlikehold. Bilde: Per Erlien Dalløkken
7. mars 2012 - 15:51

200 teknologiarbeidsplasser på Stavanger lufthavn Sola kan stå i fare når den amerikanske motorgiganten Pratt & Whitney setter virksomheten sin i Norge under lupen.

– Evalueringsprosess

Daglig leder Peter Lupoli i Pratt & Whitney Norway Engine Center henviser til Tore Svanes i Nor PR når Teknisk Ukeblad ringer.

– Det er ingen dramatikk i dette. Styret hadde et møte i forrige uke der det ble vedtatt å forta en evaluering av virksomheten. Denne prosessen er nå i gang, forteller Svanes.

De ansatte og deres fagforeninger er involvert. Slik Teknisk Ukeblad får det framlagt derfra, handler det om å kutte kostnader for å sikre videre drift.

Imidlertid er det ikke tatt noen beslutning om å legge ned.

Pratt & Whitney Norway Engine Center. Foto: Pratt & Whitney

594 millioner kroner tapt

– Hva er det som gjør det nødvendig med denne evalueringen nå?

– Egentlig ikke noe nytt. Dette er noe Pratt & Whitney gjør jevnlig med sine virksomheter, også i Norge. Det har bakgrunn både i historiske økonomiske resultat og utsiktene til framtidig konkurranseevne, sier Svanes.

Han opplyser at det ikke er bestemt hvor lenge evalueringen skal pågå.

Regnskapene viser at motorverkstedet i perioden 2006–2010 hadde negative årsresultat på til sammen 594 millioner kroner.

I 2010 tapte selskapet 64 millioner kroner av en omsetning på 931 millioner kroner.

Tok over etter Braathens

Pratt & Whitney er som kjent en av de store flymotorprodusentene i verden.

Sommeren 2000 overtok P&W motorverkstedet til Braathens på Stavanger lufthavn Sola.

Da ble selskapet Norway Engine Center etablert – heleid av P&W-eieren United Technologies Corporation (UTC).

Det skal sies at motorverkstedet også under Braathens' eierskap hadde tapt penger i årevis før amerikanerne overtok for snart tolv år siden.

CFM56

Motorverkstedet på Sola gjør vedlikehold på CFM56-3, som henger under vingene på Boeing 737 classic (300 400 og 500), CFM56-5B, som gir framdrift til Airbus 320-serien og CFM56-7 som er montert på de nyeste Boeing 737-ene, altså såkalte NG (Next Generation, 600, 700, 800 og 900).

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

CFM56 produseres imidlertid ikke av P&W, men av CFM International som General Electric og Snecma eier i fellesskap.

CFM56-vedlikehold. Foto: Pratt & Whitney

Les også:

Svensk militær-rib dykker 50 meter

Dette helikopteret kan sette fartsrekord

Slik kriger Norge på nett

Se 85 kampfly på Ørland

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.