Tilbudene som ble levert inn i konkurransen spriker fra 46,5 millioner til vel 65 millioner kroner inkludert merverdiavgift. Hoveddelen av byggearbeidet med krysset ved Moheim i Porsgrunn skal være ferdig innen året er omme, selv om det kan bli behov for å vente til våren 2023 med noen mindre arbeider.
Alle tilbudene er gjennomgått og kontrollregnet etter åpningen av konkurransen.
Tveito Maskin vil bli tilbudt kontrakten. Nedenfor er tilbudene fra samtlige sju, i uprioritert rekkefølge. Alle summer er i kroner og inkludert merverdiavgift.
Entreprenør | Tilbudssum inkl. mva. |
Tveito Maskin | 46.542.585 |
Bertelsen og Garpestad | 48.164.997 |
Arne Olav Lund | 51.877.028 |
Marthinsen og Duvholt | 52.210.161 |
Østlandske Vei og Betong | 53.633.088 |
HAB Construction | 57.132.633 |
Oskar og Tormod Wike | 65.287.086 |
Vestfold og Telemark fylkeskommune opplyser at hovedmålet med prosjektet er å bedre trafikksikkerheten for de myke trafikantene, men også gjøre framkommeligheten for biltrafikken bedre. Det skal bygges en rundkjøring hvor både sideveiene Bjørkedalsvegen og Prestemoen blir samlet.
– Vi vil også bygge en gangbru over fylkesveien slik at de gående og syklister kan krysse veien uten biltrafikk, opplyser byggeleder Thomas Stensen-Christensen i Vestfold og Telemark fylkeskommune.
Det er ventet økt trafikk i form av anleggstrafikk når Nye veier skal bygge ny E18 i området, dette er en årsakene til at prosjektet skal stå ferdig til jul. Totalrammen for hele prosjektet er 69,6 millioner kroner.
Selve prosjektet er et samarbeid mellom fylkeskommunen og Bypakke Grenland som finansierer henholdsvis 27 millioner kroner og 7,2 millioner kroner. I tillegg gis det tilskudd fra Nye veier på 35,4 millioner kroner.

Entreprenøren fikk lite igjen for langvarig veistrid