DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Svevia har inntatt Bjørnfjell brøytestasjon - der skal de være de neste fem årene

1. september startet Svevia på en ny driftskontrakt med Statens vegvesen der hovedoppgaven blir å E10 over Bjørnfjell åpen.

Svevia er klar for å drifte riksvegene i Ofoten på oppdrag fra Statens vegvesen. Kontrakten for de neste fem årene er verdt 477 millioner kroner.
Svevia er klar for å drifte riksvegene i Ofoten på oppdrag fra Statens vegvesen. Kontrakten for de neste fem årene er verdt 477 millioner kroner. Foto: Thomas Lundström, Svevia Norge AS.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. sep. 2023 - 08:42

Driftskontrakten for riksvegene i Ofoten omfatter 314 kilometer veg, hvor 23 kilometer er gang- og sykkelveger. Den strekker seg fra ferjeleiene på E6 Skarberget og Rv. 827 i Kjøpsvik nordover til Brandvoll på E6 i Bardu, i tillegg til E10 mellom Riksgrensen mot Sverige og Tjeldsundbrua.

Vegene går gjennom kommunene Narvik, Gratangen, Lavangen, Bardu, Evenes og Tjeldsund.

Svevia vant anbudet i konkurranse med tre andre tilbydere med et tilbud på 477 millioner kroner eks. mva. Den femårige kontrakten startet opp 1. september 2023, men inneholder også en opsjon på inntil tre års forlengelse.

E6 Nordkjosbotn-Hatteng er en strekning på totalt 23 kilometer.
Les også

NTP: Nye Veier mister to veiprosjekter i Troms

Dette er nytt i ny kontrakt

Byggeleder Renate Dalmo sier i en pressemelding at Statens vegvesen ser fram til å gå i gang med den nye kontrakten.

– Det blir økt innsats på å holde vegen åpen på E10 over Bjørnfjell. Her får vi mer brøytemateriell på plass, og vi tar i bruk flere digitale verktøy. Målet er å gi økt forutsigbarhet for både næringstrafikk og hyttefolk.

– I Narvik by blir det hyppigere vask og feiing av Fagernestunnelen på E6. Tunnelen blir tryggere og mer behagelig å kjøre gjennom når den blir renere, lysere og har mindre svevestøv, sier Dalmo.

Vegvesenet stiller strengere miljøkrav

Statens vegvesen har skjerpet kravene til å ta hensyn til miljøet og å redusere klimautslipp i alle kontrakter. Entreprenørene skal derfor ta i bruk kjøretøy og maskiner med lavere utslipp, og det skal rapporteres på drivstoff og energiforbruk.

Det settes strenge krav til avfallshåndtering, inkludert slam fra tunnel og strøsand fra vegen. Statens vegvesen oppfordrer til re-foliering av skilt, og entreprenøren belønnes for gjenbruk av skilt.

Oppdraget om oppgradering av Nappstraumtunnelen i Lofoten må lyses ut på nytt.
Les også

Statens vegvesen: Avslutter kontrakt med Skanska

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.