IT

Svenskene er størst på nettverk

VERDENSREKORD: Evolved Packet Gataway er navnet på Erissons nye nettverkskort som kan håndtere datatrafikk fra 4 millioner brukere samtidig. Vi kan håndtere hele Sverige på et slikt kort, sier Ericssonsjefen Hans Vestberg.
VERDENSREKORD: Evolved Packet Gataway er navnet på Erissons nye nettverkskort som kan håndtere datatrafikk fra 4 millioner brukere samtidig. Vi kan håndtere hele Sverige på et slikt kort, sier Ericssonsjefen Hans Vestberg. Bilde: Odd Richard Valmot
27. feb. 2012 - 12:16

BARCELONA: Sjefen for Ericsson Hans Vestberg slår fast at det svenske telekommunikasjonsselskapet har vært størst, er størst og vokser seg enda større på infrastruktur.

De gikk fra en markedsandel på 32 prosent i 2010 til hele 38 prosent i fjor.

– Av de 300 millioner mennesker som er koblet opp på LTE i dag så bruker 250 millioner utstyr fra oss, slår Vestberg fast.

Les også: Netcom utfordrer fastlinjene med LTE

Store i USA

Kanskje ikke så lett å få øye fra Norge, hvor den kinesiske konkurrenten Huawei har overtatt både Telenor og det meste av Netcom.

Men på verdensbasis dominerer svenskene. Godt hjulpet av storsalg av LTE i USA.

– I fjor vokste vi mer enn noen gang i historien med 19 prosent til 35 milliarder dollar. Men marginene presses. Og mer av omsetningen kommer til å bli tjenestesalg i årene fremover. Allerede i dag driver halvparten av folkene våre driver med tjenester, sier Vestberg.

INN I FINANS:En avtale med Western Union skal sikre Ericsson et brohode inn i finanstransaksjonenes verden. - Vi ser samarbeidet med Ericsson, som håndterer halvparten av nettverkstrafikken i verden, som veldig viktig, sier Diane Scott fra Western Union, og Ericssonsjefen Hans Vestberg synes ikke å ha noen innsigelser til det.
INN I FINANS:En avtale med Western Union skal sikre Ericsson et brohode inn i finanstransaksjonenes verden. - Vi ser samarbeidet med Ericsson, som håndterer halvparten av nettverkstrafikken i verden, som veldig viktig, sier Diane Scott fra Western Union, og Ericssonsjefen Hans Vestberg synes ikke å ha noen innsigelser til det.

Riktig med salg

Maskinvare blir billigere og bedre, men kompetanse holder seg, mener han.

– Vår avgjørelse om å synliggjøre de verdiene vi har i intellektuelle rettigheter og patenter har vært riktig. Vi har 30 000 patenter og rettigheter og tok ut 3000 til i fjor. De som skal inn i denne industrien må nødt til snakke med oss. Vi tok også beslutningen om å selge oss ut av Sony Ericsson, og det mener jeg også er viktig. Det gjør at vi kan legge enda mer kraft i kjernevirksomheten vår, sier Vestberg.

Les også: Kjenner du logoen til høyre?

Smart storm

Vestberg viste til den enorme utbredelsen smarttelefoner har fått de siste årene og spesielt i fjor.

Likevel utgjør denne kategorien bare ti prosent av de rundt 5 milliarder mobiltelefoner som brukes rundt om i verden. Men andelen smarttelefoner øker fort, og det vil være fem ganger så mange om fire år og gi veldig mange flere mennesker i verden tilgang til internett.

Det gjør at operatørene må bygge ut og forbedre nettverkene for å betjene denne raske endringen.

PICOCELLE: Ericssons adm. direktør, Hans Vestberg viste frem en av selskapets nye stoltheter, en picocelle. Med denne kan operatørene øke dekningen i mindre områder med 3G, 4G og WiFi.
PICOCELLE: Ericssons adm. direktør, Hans Vestberg viste frem en av selskapets nye stoltheter, en picocelle. Med denne kan operatørene øke dekningen i mindre områder med 3G, 4G og WiFi.

Enorm samfunnsverdi

– Det er 6 milliarder mobiltelefonabonnenter i verden fordelt på telefoner og maskiner, og hele og 85 prosent av alle mennesker i verden har nå dekning. Både fast og mobilt bredbånd er svært viktig for samfunnsutviklingen og vi ser en direkte kobling mellom hastighet og brutto nasjonalprodukt. Hver gang hastigheten på bredbåndet dobles, så øker BNP med 0,3 prosent. Stadig flere selskaper eksponerer mer av sin virksomhet mot nettet og blir mer avhengig av at nettet fungerer som det skal, sier Vestberg.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Han viser til at bare 25 prosent av tiden folk bruker en smarttelefon handler om tale.

Det er en voldsom endring bare på få år.

Les også: Nå kan du høre HD

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.