1. april i år foretok svenskene sammenslåing av sine tre samferdselseteter, Vägverket, Banverket og SIKA. Etter det har effektivisering av organisasjonen stått øverst på programmet, og nå er det klart at sammenslåingen skal innebære en effektivitsgevist på nærmere tre milliarder svenske kroner.
-Vi former nå en ny etat, og skal hente ut synergieffekter av at tre etater er blitt en. Derfor har vi gått gjennom alle system, rutiner og arbeidsmåter, forklarer generaldirektør Gunnar Malm.
Færre konsulenter
Totalt er det ca 1500 årsverk som blir rammet. 700 er ansatte ved Trafikverket, mens 800 er knyttet til innleide konsulenter. Konsulentene skal imidlertid erstattes av 400 nyansatte, og nettoreduksjonen blir dermed rundt 1100 årsverk.
Også entreprenørene vil svi
I kroner er effekten stor, siden det blir færre kontorer, lokaler skal utnyttes mer effektivt, reisekostnadene skal ned og administrasjonen skal effektiviseres.
Men også eksterne kostnader skal gjennomgås. Målet er å effektivisere ekstern aktivitet med 10-15 prosent, blant annet ved å påvirke produktivitetsutviklingen hos entreprenørene gjennom de kontraktene som inngås.
Trafikverket har i dag ca 6 500 ansatte.