Svensk sentrum for bilelektronikk

  • produksjon

Lindholmen, Gøteborg: Saab i Trollhättan og Volvo i Göteborg ligger like i nærheten.

Ericsson, et av verdens ledende konsern innen elektronikk- og telekommunikasjoner, er representert her med store deler av sin utviklingsvirksomheter på blant annet på GPRS og UMTS. Dermed er utgangspunktet det beste for fremvekst av en underskog av bedrifter innen bilelektronikk på Lindholmen Science Park.

Telematikk er blitt en vanlig betegnelse for denne virksomheten. Det dreier seg nemlig i stor utstrekning om kommunikasjon, både internt i bilen, og mellom bilen og omverdenen.

Paraply

For vel et år siden dannet de etter hvert mange bedriftene som på en eller annen måte jobbet med produkter eller tjenester rettet mot telematikk for bilen, et samarbeidsorgan. Ca 30 bedrifter kom på det første møtet, og paraplyorganisasjonen Telecom Valley var en realitet.

- I dag har vi nærmere 60 private bedriftsmedlemmer. I tillegg kommer et titall medlemmer tilhørende offentlig sektor, som for eksempel Vägverket som i mange år har vært aktive i ulike EU-prosjekter innen trafikkstyring og -informasjon. Endelig er Gøteborgs undervisningsinstitusjoner, som Chalmers og Göteborg Universitet, viktige brikker i det totale telematikkmiljøet i området, sier administrerende direktør Tomas Gabinus i Telecom Valley.

Han kommer selv fra en av medlemmene, Wireless Car AB, et fellesforetak mellom Ericsson, Volvo og Telia.

Imponerende bredde

Telematics Valley har en imponerende bredde. Listen over bedriftsmedlemmer gir samme inntrykk. Volvo og Saab inngår i større internasjonale bilkonsern, henholdsvis Ford og GM.

Göteborg-miljøets bredde har gjort at Ford fra i sommer har lagt ansvaret for konsernets telematikkutvikling i Volvos hender. Saab har tilsvarende elektronikkutvikling innen GM-konsernet. Dette er blitt lagt merke til også i verdens øvrige bilmiljø, og har ført til at blant annet Mitsubishi Electric, og helt nylig også Daimler-Chrysler, er med i Telematics Valley.

Også blant de øvrige bedriftsmedlemmene er bredden stor. Internasjonale IKT-størrelser som HP, IBM og Motorola er med. Det samme gjelder kjente konsulentselskaper som Accenture, Cap Gemini, Tieto Enator og Teleca. Det siste er for øvrig samme selskap som nylig overtok Ericssons GPRS-utvikling i Grimstad. Mobiloperatørene Telia og Vodafone inngår også i samarbeidet.

- Bortsett fra Tokyo finnes det ikke noe sted i verden som har en så konsentrert samling aktører innen bilelektronikk som her hos oss, Detroit og Stuttgart inkludert, sier Gabinus, som anslår aktiviteten til å representere et tusentall arbeidsplasser.

Erstatter verftsindustrien

Folk i Göteborg er flinke til å samarbeide. De sier selv at det må de være, for å hevde seg i konkurransen med storebror Stockholm. I tillegg legger byens myndigheter forholdene til rette for ny næringsvirksomhet på Göta Älvs nordre bredd, som tidligere var dominert av en omfattende verftsvirksomhet med velkjente navn som Götaverken, Arendal og Eriksberg.

Norra Älvstrandens Utveckling AB, et kommunalt eiet selskap, overtok disposisjonen av området mellom broene. Det er allerede utviklet ny infrastruktur, ny virksomhet i gamle verftshaller og nye bygninger, samt boliger og parkområder. Milliarder av svenske kroner er allerede sprøytet inn i dette området. V

isjonen er etablering av Den goda Staden, hvor leiligheter, arbeide, handel, utdanning, forskning, kultur og rekreasjon inngår i et unikt miljø langs bredden av Göta Älv. Det er allerede i dag anslagsvis 20.000 arbeidsplasser på området, et tall som ventes å øke til minst 50.000 i løpet av få år.

Lindholmen Science Park

Tomas Gabinus har oppmerksomheten rettet mot den pågående utbyggingen av Lindholmen Science Park. Fra sitt kontor i informasjonssenteret for utbyggingen kan han se det ene store forretningsbygget etter det andre reise seg rett utenfor vinduet. Ytterligere milliarder er i ferd med å investeres. Her vil flere av hans medlemmer i Telematics Valley flytte inn. Chalmers, Gøteborgs Universitet og det nystartede IT-Universitetet er allerede på plass. Forutsetningene for et fruktbart samarbeid er tilstede i fullt monn.

Gabinus understreker likevel at de fleste medlemsbedriftene ligger og vil fortsatt ligge utenfor bykjernen i eksisterende lokaliteter. - Vi søker også å knytte til oss eksterne medlemmer. Vår seneste tilvekst, Daimler-Chrysler, er et godt eksempel i så måte, sier Gabinus. Han forteller at de har kontakt med Telenor FoU, og at norske bedrifter som Q-Free og EasyPark bør være gode kandidater til medlemsskap i Telematics Valley.

Medlemsbedriftene er ikke vaksinert mot nedgangstidene i IKT-bransjen. Gabinus har sett reduksjoner i antall ansatte hos flere av medlemmene, men nesten ingen konkurser. - Men mange går faktisk svært bra. Tidspunktet er det rette for posisjonering når oppgangen kommer.