Innkjøps- og produksjonsidrektør Tore Roppen har hentet kompetanse i Sverige til å utvikle produksjonscellene som hovedsakelig er utstyrt med roboter fra Motoman. (Bilde: Joachim Seehusen)
Innkjøps- og produksjonsidrektør Tore Roppen forteller at mange har besøkt verftet for å studere sveiserobotene, så langt er han ikke kjent med at noen andre har tatt robotisering i bruk. (Bilde: Joachim Seehusen)
I Ulsteinvik ligger verftet som sannsynligvis har landets mest avanserte sammenføyningsmetoder for skipsskrog.
Mer enn 20 sveiseroboter er i virksomhet på Kleven Verft, det gir lavere produksjonspris og høyere kvalitet. (Bilde: Joachim Seehusen)
Verftet har lagt opp til en modulbasert produksjon der mye sveises sammen innendørs. (Bilde: Joachim Seehusen)

Sveiser raskere, billigere og gir lettere konstruksjoner

Kleven verft startet forsiktig med én sveiserobot i 2009. I dag har verftet på Ulsteinvik godt over 20 roboter.

I dag produseres opp mot 80 prosent av skrogene for Kleven i utlandet. Likevel har selskapet brukt tid og midler på automatisering.

– Vi måtte sikre egen kompetanse på skrog, det er umulig å kjøpe noe man ikke selv behersker. For å kunne konkurrere med prisene ute måtte vi effektivisere. Automatiseringen kom som et resultat av ønsket om å effektivisere produksjonen, forteller Tore Roppen, innkjøps og produksjonsdirektør ved vestlandsverftet.

Egenkonstruert

Alle robotcellene har Kleven konstruert selv, basert på innkjøpt hyllevare. Roppen forteller at da de begynte var det ikke noen løsninger tilgjengelig på markedet, men nå tilbys det robotiserte løsninger.

– Vi kjøpte nylig en robot som likner veldig på den første vi kjøpte, men på programvaresiden har det skjedd mye og en moderne sveisekilde har langt bedre integrasjon mot roboten. Det fører til at vi nå kan sveise raskere og bruke mindre varme.

Roppen forteller at da prosjektet startet hyret de inn en ekspert fra Karlstad i Sverige. Han syntes forprosjektet var så interessant at han ba om å bli ansatt. Det ble han, og inntil nylig ukependlet han fra Sverige, nå er han delvis alderspensjonist.

Kleven

  • Kleven Verft er en del av konsernet Kelven Maritime AS med hovedkontor på Ulsteinvik i Møre og Romsdal.
  • Kleven er et familieeid selskap som startet virksomheten i 1915, i det som i dag er Mykelbust Verft. Kleven Verft startet virksomheten i 1944. Verftet har spesialisert seg på store avanserte fartøyer, og modulbaserte byggemetoder.
  • Kleven Maritime omsatte i fjor for 3.7 milliarder kroner, og oppnådde et resultat på minus 217 millioner kroner.
  • Kleven Verft stod for 3 av de 3.7 millardene, og 172 millioner av konsernets minusresultat. Verftet har 250 ansatte.

– De har mer produksjonsteknisk kompetanse og et større miljø i Sverige, programvaren vår er også utviklet i Sverige, av Protex i Gøteborg. Men det var egentlig helt tilfeldig, vi kom i kontakt med dem via en annen leverandør.

Store gevinster

Den første roboten har altså vokst til nå mer enn 20 stykker, og Roppen er klar på at fordelene og gevinstene har vært mange. Han kan krysse av for redusert timebruk, sveisekvaliteten er bedre, han får mindre deformering, betydelig mindre forbruk av sveisetråd og lavere vekt på konstruksjonene.

Kleven bruker Motoman roboter, og én Kuka-robot. Det er litt tilfeldig, forteller Roppen.

– Jeg ville nok blitt fornøyd også med andre fabrikater. Det er ikke selve roboten men hele cellen og programvaren som er viktig.

Akkurat nå har Kleven en kontrakt på ny hurtigrute. De nedre delene av skroget har metallplater mellom 8 og 20 mm tykkelse, mens mange av dekkene kun er 5 mm tykke.

– I praksis er det umulig å sveise så tynne plater for hånd uten å deformere, derfor bruker vi kun robotsveising til de tynneste platene.

Les: Roboter kan også brukes i kaffebarer

Mer enn 20 sveiseroboter er i virksomhet på Kleven Verft, det gir lavere produksjonspris og høyere kvalitet.
Mer enn 20 sveiseroboter er i virksomhet på Kleven Verft, det gir lavere produksjonspris og høyere kvalitet. Foto: Joachim Seehusen

Økt produksjon

Til tross for at den hjemlige produksjonen ikke er mer enn 20 til 25 prosent av deres totale produksjon produserer de nå langt mer på Ulsteinvik enn før robotiseringen startet. Hva med fremtiden, vil mer av produksjonen bli flyttet hjem?

– Akkurat nå har vi full kapasitetsutnyttelse, det avhenger også av prisen uten og prisen hjemme. Det avhenger også av hvordan markedet utvikler seg, sier Roppen.

Kleven-direktøren ser også andre fordeler de har hatt av automatiseringen enn de direkte gevinstene gjennom økt effektivitet og bedre og jevnere kvalitet.

Verftet har lagt opp til en modulbasert produksjon der mye sveises sammen innendørs.
Verftet har lagt opp til en modulbasert produksjon der mye sveises sammen innendørs. Foto: Joachim Seehusen

Håper på 3D-print

– De prosessene vi har gjennomført gjør at vi bedre evner å forutsi hvilke endringer og utvikling vi tror kommer i produksjonsteknologi. Jeg har tro på 3D-printing, men det er vanskelig å si noe sikkert om når det kommer, jeg vet ikke nok, sier Roppen.

Han gir uttrykk for at over en periode på tre til fem år bør det skje en utvikling som gjør det interessant å vurdere.

– Hvis vi får kontakt med en leverandør som gjør det mulig å lage et utviklingsprosjekt så vil vi snakke med dem, bekrefter han.

Om det lar seg gjøre å erstatte sveis med 3D-print av metall ser Roppen store fordeler. I dag er det ikke til å unngå at metallplatene i noen grad blir deformert av varmen ved sveising. Det fører til tid og kostnadskrevende tiltak, oppvarming og så press for å gjenvinne korrekt form.

– Jeg ser for meg at avstivningsstrukturer kan printes på i stedet for å sveises som i dag. Så ville det vært veldig fint om vi kunne 3D-printe not og fjær på platene, klikke dem sammen og legge en lasersveis.

Robotiseringsprosjektet til Kleven har vakt oppmerksomhet, men så langt ser det ikke ut til at noen har tatt etter. Roppen forteller at alle som har ønsket å besøke dem for å se den automatiserte sveisingen har fått lov.

– Vi har hatt folk innom fra de fleste norske aktørene, men jeg er ikke kjent med at noen har begynt å robotisere sveisingen sin, sier han.

Les: Klikker sammen skipsmøbler uten verktøy

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)