(Bilde: Veslemøy Nestvold)
(Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)
(Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)

Svea-drift først neste år

  • energi

Spenningen knytter seg nå til hvor lang tid de nederlandske ekspertene bruker på slukningsarbeidet med gass av nitrogen og CO 2 tilsatt vanndamp.

Under stort trykk og med høy hastighet blåses blandingen inn i gruva for å kvele brannen.

Ekspertene som er hentet inn fra Global Steamexfire Inertisation Services (GSIS) anslår at slukningsarbeidet tar 10 døgn fra oppstarten forrige helg. I verste fall trengs ytterligere 10 døgn.

Samtidig er Store Norske i ferd med å fullføre en ny og større dam i transporttunnelen som skal fylle deler av gruva med smeltevann fra breen.

Den første demningen som ble bygget like etter at brannen brøt ut, lekker vann. Smeltevannet vil slukke brannen, mens gassen og vanndampen når inn til andre områder der det evt. kan brenne. Dermed får gruvearbeiderne tre angrepspunkter å jobbe med når de senere går inn.

Umulig å vite skadeomfanget

– I dag har vi ingen mulighet til å vite hvor mye som har brent. Det vet vi først når vi går inn. Vi har leid inn en betongsprøyterigg og en fjernstyrt laste- og bæremaskin som skal betongsprøyte og sikre tunnelen når vi går innover til rasstedet for å laste ut masse med den fjernstyrte maskinen. Dette arbeidet kan vi først komme i gang med om en måneds tid, og vi tar ingen sjanser med folk og utstyr, forteller teknisk direktør Harry Higraff.

Han har vært mer eller mindre kontinuerlig på jobb siden brannen startet 30. juli.

– I verste fall må vi drive nye tunneler. Vi er også redd for at den nye strossemaskinen er ødelagt. Den var montert 3 kilometer fra brannstedet. Går alt bra, regner vi med å ha drift igjen rundt 1. februar neste år, antyder Higraff.

Han er med i en midlertidig organisasjon som er etablert for å gjenoppbygge gruva. Målet er å unngå permitteringer fram til oppstart, men de som har lyst på ekstra fri, har fått lov til å ta permisjoner.

Lange leveringstider på spesialutstyr

I tillegg til å kartlegge skader og bestille utstyr, skal det foretas risikovurderinger i forbindelse med geologi, måling av gasser samt HMS og kursing av peronell.

Alt av transportsystemer, strømforsyning, vannledninger og signalsystemer må sannsynligvis monteres på nytt. I tillegg til at mye maskin- og transportutstyr må erstattes. Det er lange leveringstider på denne typen produkter, og Higraff forteller at det derfor er viktig å komme fort i gang med bestillinger.

Forståelse

Store Norske har møtt stor forståelse blant kunder når det gjelder kulleveransene framover.

– Vi hadde 1,7 millioner tonn kull som lå klart til skiping da det brant. Dette vil vi fordele på kundene etter force majeure. Vår fordel er stor ettespørsel etter kull for tiden og at kundene derfor er lojale. Årsproduksjonen i fjor var 3 millioner tonn.

Store Norske er forsikret både for skade på utstyr og driftsstans. Brannen som startet i forbindelse med plastsveising av et rør, ble ikke oppdaget før etter 1,5 timer, og da spredde den seg i rekordfart.