Svak brannsikkerhet i T-banetunneler

Tollefsen er prosjektleder for øvelsestunnelen ved If sikkerhetssenter i Hobøl, som åpner på fredag. Formålet med øvelsestunnelen er å lage verktøy som kan bidra til å øke sikkerheten i tunneler.

–Ulykken i Østerrike er ikke overraskende for oss i sikkerhetsbransjen. Det er neppe bedre stelt med brannsikkerheten i norske jernbane- og T-banetunneler. Jeg har også liten tro på at ulykken vil føre til at norske myndigheter vil gjøre mer med sikkerheten her i landet, sier Tollefsen

Trangt og mørkt

I enkelte T-banetunneler i Oslo er det bare ti centimeter klaring mellom vognene og tunnelveggene. Det gjør det vanskelig å ta seg ut på sidene. Dessuten må det spesielle nøkler til for å åpne dørene. Derfor er foran og bak på togsettene de eneste evakueringsveiene.

Når folk først har tatt seg ut av vognene er neste problem å gå riktig vei. Det er vanskelig å orientere seg i en røykfylt tunnel med elendig sikt. Problemet er å få folk hurtig ut av tunnelen når det oppstår brann. Redningsmannskapene har som regel store vanskeligheter med å ta seg inn i tunnelene tidsnok til å redde folk. Derfor har passasjerene bare seg selv å stole på.

– Rømningsveier er alfa og omega når det bygges tunnelbaner. Det viktigste er at folk hurtig, enkelt og problemfritt kan rømme riktig vei, mener Tollefsen. En god hjelp kan være lysmerking lavt nede, med piler som viser retningen man skal gå i. Ventilasjonsanlegget kan dra røyken ut i motsatt retning.

Evakueringssluse

I Hobøl Branntunnel er det lagt inn merkedioder lavt nede. Det er også bygd et evakueringsfortau hvor folk blir beskyttet mot varme og røyk i en sluse hvor det er overtrykk og vanntåke. Fra slusen ledes de videre til nærmeste nødutgang.

Tollefsen mener at ulykker og konsekvensene av ulykker i eksisterende tunneler kan forebygges med opplæring, gode rutiner og øvelser for de ansatte på sporveiene. Informasjonen til de reisende når toget stopper inne i tunneler er også viktig for å unngå at det oppstår panikk.

Når det bygges nye baner må risikoanalyser lages på forhånd.