MOTOR

SUVeren BMW-teknologi

BMW X3: Nye BMW X3 har et forbruk på 0,56 liter per mil ved blandet kjøring, noe som tilsvarer bare 147 gram/km i CO2-utslipp.
BMW X3: Nye BMW X3 har et forbruk på 0,56 liter per mil ved blandet kjøring, noe som tilsvarer bare 147 gram/km i CO2-utslipp. Bilde: BMW
Truls Tunmo
25. jan. 2011 - 15:03

Ny og banebrytende teknologi har gjort SUVen BMW X3 svært drivstoffgjerrig.

Uten å tenke på å kjøre økonomisk, oppnådde Teknisk Ukeblad et forbruk på 0,56 liter per mil i 50 mil på til dels krevende vinterføre med basismodellen X3 xDrive20d med 8-trinns automatgirkasse.



Imponerende

Fabrikken oppgir et forbruk på denne dieselmotoren med den nye automatkassen på 0,53 liter på landeveiskjøring, men det er under optimale kjøreforhold.

Ved blandet kjøring oppgir fabrikken 0,56 liter per mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på bare 147 gram/km.

Det må sies å være imponerende for en romslig bil med 8-trinns Steptronic automat, firehjulstrekk og en egenvekt på 1800 kg.

OVERSIKTLIG: Nye BMW X3 har et moderne og oversiktlig førermiljø. BMW

Nedtunet effekt i Norge

Basiseffekten er 184 hk og 380 Nm, men på grunn av særnorske avgiftsregler velger de fleste en nedtunet versjon på 163 hk med samme dreiemoment. Forbruket er uansett det samme.

Den tyske bilfabrikken kaller teknologien som har gjort det mulig å kombinere høye ytelser med lavt forbruk for BMW EfficientDynamics.



Automat sparer forbruk

Den nye 8-trinns automatgirkassen (ekstrautstyr på X3 xDrive20d) har et ekstra avstemt utvekslingsforhold slik at det optimale turtallsområdet kan utnyttes bedre.

Dette er med på å redusere drivstofforbruket og dermed CO2-utslippet kraftig.



Auto Start Stop

I tillegg kan kombinasjonen automat/Auto Start Stop funksjon leveres.

Det vil si at når bilen står i ro, for eksempel ved et lyskryss, stopper motoren før man igjen tråkker på gasspedalen.

LEKRERE LINJER: Nye BMW X3 har fått et mer dynamisk utseende enn forgjengeren. BMW

Energiutnytting

En annen av de mange teknologinyhetene er Brake Energy Regeneration.

Det betyr at dynamoen bare produserer strøm når føreren slipper gasspedalen eller bremser.

Kinetisk energi som hittil ikke har vært utnyttet omdannes til elektrisk energi når bilen går uten gasspådrag. Energien tilføres batteriet.



Variabel turbingeometri

Den nye BMW X3 xDrive20d har moderne common rail teknologi og en turbolader med variabel turbingeometri.

En annen nyhet på BMW X3 er at bilen kan leveres med Dynamic Damper Control – et system som gir føreren tre valgmuligheter for kjøreegenskaper/komfort: Normal, Sport og Sport+.

På norske veier med til dels svært dårlig standard er dette en god investering.



Salgssuksess

Salget har bokstavelig tatt av for nye BMWX3. Ifølge salgsdirektør I BMW Group Norge, Øystein Sponheim, klarer ikke fabrikken i USA å levere nok biler i forhold til etterspørselen.

– Bare siden september, da vi åpnet for bestilling av nye X3, har vi solgt 900 biler. Vi visste at nye BMW X3 ville selge godt, men dette er over all forventning, sier Sponheim til Teknisk Ukeblad.

I Norge starter prisen på BMW X3 xDrive 20d på 544.900 kroner. Med automat er startprisen 565.300 kroner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.