MOTOR

SUV-er oftere i grøfta

KING OFFROAD: Store, dyre firehjulstrekkere kjørt av Oslo-menn på vei til eller fra hytta på fjellet, havner oftere i grøfta enn kvinner og menn i to-hjulsdrevne biler.
KING OFFROAD: Store, dyre firehjulstrekkere kjørt av Oslo-menn på vei til eller fra hytta på fjellet, havner oftere i grøfta enn kvinner og menn i to-hjulsdrevne biler. Bilde: AUDI
8. feb. 2007 - 11:45

Faren for å kjøre av veien på glatte vinterveier er dobbelt så stor for SUV-er som andre biler.

Har du kjørt stor bil med firehjulsdrift og god komfort, føler du deg uovervinnelig.

Gravitasjon og friksjon

Det er farlig. En bil som trekker på alle fire hjul er utsatt for akkurat de samme kreftene som andre biler. Glemmer man det, ender det i grøfta.

Nå kan If Skadeforsikring dokumentere at SUV-er oftere kjører av veien og havner ute i terrenget, ifølge Newswire, som skriver dette på vegne av If.



– Mye tyder på at mange nyslåtte SUV-eiere ikke mestrer bilen. En småbil på rundt ett tonn og en SUV på to tonn oppfører seg annerledes i gitte situasjoner, sier Kurt Isak Undereidet i If Skadeforsikring.

King Off the Road

Trafikkforsker Dagfinn Moe ved Sintef tror mange lar seg forlede av bilens komfort.

– SUV-en gir deg gjerne en kongen på haugen-følelse. Du sitter høyt, og bilen beveger seg stødig og lydløst. Det kan gi sjåføren en falsk følelse av å mestre situasjonen godt, selv om kanskje både kjøreforhold og sjåføregenskaper skulle tilsi lavere fart, sier Moe til Newswire.



Oslo-konger

Sjåfører som hyppigst får nærkontakt med naturen i sin SUV, kommer fra hovedstads-området.

– Vi ser at SUV-sjåførene som havner i grøfta ofte er fra Oslo. Den typiske utforkjøringen skjer gjerne på vei hjem fra de store vintersportsstedene. SUV-ene har sjelden piggdekk, sier Undereidet.

Macho-stil

Det er ikke nytt at SUV-er havner høyt på statistikken, ifølge trafikkforskeren. Da firehjulsdrift kom på vanlige biler, tok det ikke langt tid før de gikk forbi biler med tohjulsdrift på ulykkesstatistikken.

– Du risikerer å bli fanget i en kjørestil som ligger tett opp til det som bilen tillater. Faren ved det er at når en firehjulstrekker på to tonn først slipper taket på alle fire hjulene, så er den vanskeligere å ta inn igjen enn en småbil. Da kan ikke antisladdsystemet redde deg, sier Moe.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.