SALGSSUKSESS: Mellomstore SUV-biler i premiumsegmentet, som Volvo XC60, selger meget bra. XC60 leder salgsstatistikken i dette segmentet.

Susende SUV-salg

  • Motor

Det bekrefter importørene til Volvo, Audi, Mercedes og BMW.

Best an ligger Volvo XC60. Ifølge importøren Volvo Personbiler Norge AS, vil modellen selge mellom 1400 og 1500 biler i Norge i år.





Flere enn forventet

Audi Q5 vil ifølge importøren Harald A. Møller selge 1000 modeller i år – 200 flere biler enn det importøren forventet.

BMW X3, som er i sitt syvende leveår og vil komme som ny modell i oktober 2010, selger likevel rundt 450 biler i år, ifølge BMW Norge.





Hakk i hæl

Og Bertel O. Steen opplyser at Mercedes ut i fra kontraktsinngangen vil selge mellom 800 og 900 utgaver av deres SUV-nykommeren GLK.

– GLK selger svært bra, og neste år vil den selge enda bedre. Da vil innstegsmodellen 220 CDI bli med på salgsstatistikken for hele 2010. Den ble lansert lenge etter GLK 320 CDI som er en vesentlig dyrere modell, sier salgs- og markedssjef for Mercedes personbiler hos Bertel O. Steen, Christian Gottschalk.





Ikke utslippsfokus

Volvo XC60 med firehjulstrekk har sin innstegsmodell i 2,4D AWD. Med automat er CO2-utslippet beregnet til 199 gr/km, mens den slipper ut 183 gr/km med manuelt gir.

Kommunikasjonssjef Tore Løvig i Volvo Norge mener kundene som velger XC60 er mest opptatt av å få en bil etter behov og ønske.

– De vil nok ikke være verstingen i klassen når det gjelder CO2-utslipp, men jeg har inntrykk av at de fokuserer mer på andre ting ved bilen enn utslippet, sier Løvig.





Minst CO2

AUDI Q5: Selger ca 200 flere biler enn forventet av importøren Harald A. Møller.
AUDI Q5: Selger ca 200 flere biler enn forventet av importøren Harald A. Møller. VAG

Audi-fabrikken oppgir at Q5 2,0 TDI slipper ut 179 gr/km med s-tronic automat og 175 gr/km med manuelt gir.

Mercedes GLK 220 CDI, som er innstegsmodellen med firehjulstrekk, slipper ut 176 gr/km med sin syvtrinns automatgirkasse som er standard - best i klassen med automatgir.