OLJE OG GASS

Supplyfartøy kolliderte med Statfjord A-plattformen

Ingen personskader.

Bildet viser stedet der PSV Sjøborg traff Statfjord A-plattformen - og de synlige skadene på opphenget for den ytterste av livbåtene.
Bildet viser stedet der PSV Sjøborg traff Statfjord A-plattformen - og de synlige skadene på opphenget for den ytterste av livbåtene. Foto: Equinor
7. juni 2019 - 07:17

Ingen av de 276 om bord på Statfjord A ble skadd da PSV Sjøborg traff plattformen klokka 1.55 natt til fredag i forbindelse med lasting.

– Det var 276 personer om bord på Statfjord A da hendelsen inntraff. Det er ingen personskader om bord på plattformen, opplyser Equinor i en pressemelding fredag morgen.

Statfjord A er i revisjonsstans, og det var derfor ikke produksjon på plattformen da hendelsen inntraff.

Nå har Petroleumstilsynet besluttet at de skal granske hendelsen. 

– Ptil ser alvorlig på denne hendelsen, skriver tilsynsmyndigheten i meldingen

Evakuerte personell

Equinor har mønstret sin beredskapsorganisasjon for å bistå installasjonen. Skadeomfanget på plattformen er ikke avklart ennå. Skader på livbåter og behovet for å avklare omfanget av sammenstøtet har gjort at personell er blitt flyttet fra Statfjord A til nærliggende installasjon.

Det skal være synlige skadene på opphenget for den ytterste av livbåtene, som man kan se på bildet øverst.

– To søk og redningshelikopter (SAR) samt et helikopter fra Hovedredningssentralen har natt til fredag fløyet folk fra Statfjord A til Statfjord B og C, og Gullfaks A. Områdeberedskapsfartøyet Stril Herkules er på feltet og bistår installasjonen med å avklare skadeomfanget, opplyser Equinor.

Totalt er 218 av plattformens personell på 276 personer evakuerte fra Statfjord A.

Ingen skadde om bord

PSV Sjøborg er på vei til land for egen maskin etter sammenstøtet.

Skipet eies av Skansi Offshore på Færøyene og jobber hovedsakelig på norsk side av Nordsjøen, men har også hatt oppdrag i britisk sektor, i Aberdeen og i Nederland etter at det ble sjøsatt i 2011.

– Ingen av de om bord har fått skader, heldigvis. Vi har heller ikke fått skader på skroget. Vi vet ikke hvorfor vi kom ut av posisjon og vil undersøke dette grundig. Det var ikke dårlig vær i området i natt, sier administrerende direktør Jens Meinhard Rasmussen i Skansi til NRK.

Gransker hendelsen

Petroleumstilsynet ser som nevnt så alvorlig på hendelsen at de har besluttet å sette i gang en gransking. Et granskingslag med fagfolk starter arbeidet umiddelbart.

Tilsynsmyndigheten skriver at hendelsen skjedde i forbindelse med laste-/losseoperasjoner til/fra forsyningsfartøyet «Sjøborg» til Statfjord A-plattformen.

– Forsyningsfartøyet kolliderte med Statfjord A og skadet en av livbåtene og en av livbåtstasjonene på innretningen.

Målet med granskingen er å finne årsakene til hendelsen, og om det eventuelt er noen lærepunkter å ta med seg, som også kan deles med resten av næringen. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

I forbindelse med granskingen vil Ptil:

  • Nøye gjennomgå hendelsesforløpet.
  • Avdekke og beskrive faktisk og potensiell konsekvens av hendelsen.
  • Identifisere utløsende og bakenforliggende årsaker.
  • Bruke nødvendige reaksjonsmidler for å korrigere eventuelle regelverksbrudd.
  • Presentere resultatene av granskingen til offentligheten.
  • Bidra til erfaringsoverføring og læring for andre aktører i petroleumsnæringen.
En Alaska Airlines Boeing 737 Max 9 venter på inspeksjon ved flyselskapets hangar på Seattle-Tacoma internasjonale lufthavn. Bildet er fra 10. januar.
Les også

Boeing 737: Fire bolter manglet i panelet som løsnet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.